klasa integracyjna – plusy i minusy

podzielicie się własnymi uwagami / spostrzeżeniami / przemyśleniami?

chciałabym Wasze opinie, czy uważacie że dobrym pomysłem jest zapisanie dziecka do takiej klasy?

34 odpowiedzi na pytanie: klasa integracyjna – plusy i minusy

  1. Zamieszczone przez EwkaM
    podzielicie się własnymi uwagami / spostrzeżeniami / przemyśleniami?

    chciałabym Wasze opinie, czy uważacie że dobrym pomysłem jest zapisanie dziecka do takiej klasy?

    pomysł bardzo dobry, co prawda to zależy od dziecka. Sama w takich klasach pracuję. Co chcesz wiedzieć??

    • Klasy integracyjne to niestety ADHD, Asperger, zaburzenia emocjonalne, chodzenie po klasie, rozbicie lekcji.
      Dzieci z niepełnosprawnoscią ruchową to mały % orzeczeń

  2. Dawid chodzi do integracyjnej grupy przedszkolnej.

    Plusy: mniej dzieci w grupie, 1 nauczyciel dodatkowy, lepsze zaplecze do pracy, dzieci jakieś takie bardziej “ludzkie” czyli pomagające z własnej inicjatywy innym a nie wyśmiewające się (porównuję z nie-integracyjną grupą Michała)
    Minusy: nauczyciel wspomagający nie zawsze jest w stanie upilnować 5 dzieci integracyjnych np wychodzi z jednym do toalety a drugie w tym czasie kogoś dziabnie zębami albo wyrzuci czyjąś książkę do kosza, przypadki że nie idą na jakiś spacer albo wyjazd bo przykładowo jakieś dziecko ma gorszy czas (ucieka, rzuca się na innych i nie sposób go upilnować), nie można zgłaszać za dużo zażaleń bo przecież matka ma wybór czy zapisuje do integracyjnej czy zwykłej.

    Dawid jest i będzie w integracji z swojej choroby a Michał pójdzie do takiej klasy z mojego wyboru.

    • ja, podobnie jak Smoki, mam doświadczenie z przedszkolem integracyjnym i jest ono bardzo pozytywne.

      Jeśli zaś chodzi o szkołę, to ja jestem cała ZA, tylko, patrząc z punktu widzenia dziecka integracyjnego, warto popatrzeć czy szkoła faktycznie ma doświadczenie w integracji i jak to działa w praktyce, bo bywa różnie.

      • wg mnie pomysl klasy integracyjnej byl ok. gorzej jest z realizacja. jesli chcesz poslac dziecko do klasy integracyjnej sprawdz, jak funkcjonuje. ile jest realnie dzieci potrzebujacych wsparcia. czy to naprawde 2 – 3 dzieci, czy 2 – 3 + 6 z mniejszymi dysfunkcjami. moj maz jest wychowawca w takiej klasie, nie ukrywam, ze dla mnie (nauczycielki ze szkoly specjalnej) to paranoja. w takich warunkach integracja to mit, praca na lekcji to mit. mnostwo problemow wychowawczych.
        plusy – malo dzieci, nauczyciel wspomagajacy. ale: jesli w klasie jest dwoje dzieci z uposledzeniem w stopniu lekkim + kilka innych z mniejsza dysfunkcja (dyskalkulia, dysleksja, lekki niedosluch itp.) w praktyce nauczyciel wspomagajacy bedzie sie zajmowal glownie ta dwojka.

        minusy to juz chyba wypisalam.

        dobrze prowadzona integracja jest ok. ale w praktyce coraz wiecej jest klas integracyjnych (w niektorych krakowskich szkolach byly w tym roku TYLKO klasy 1 integracyjne), poniewaz rodzice nie chca poslac dziecka do szkoly specjalnej.
        wez tez pod uwage, ze cześć dysfunkcji “wychodzi na jaw” i jest diagnozowana dopiero w wieku szkolnym. co oznacza, ze praktyczny stan uczniow wymagajacych pomocy w klasie moze wzrosnac w ciagu roku.

        strasznie pesymistycznie wyszlo, wiem…:/

        • u nas jest tak : 3-4 dzieci z orzeczeniem.
          Są 4 klasy na 1 poziomie i dzieci podczas dni otwartych są kwalifikowane do klas tak aby w jednej klasie nie skumulowały się same najtrudniejsze przypadki. Dzieci z orzeczeniami są obserwowane przez nas jeszcze w przedszkolu (to nie jest materiał doświadczalny tylko to dla ich dobra i dobra innych dzieci w klasie). W takich szkołach (mówię o swojej głównie) zazwyczaj jest szeroki pakiet zajęć dodatkowych, którymi objęte są dzieci wymagające pomocy ale niemuszą być z orzeczeniem, np logopeda, rehabilitant, instruktor gimnastyki korekcyjnej, mamy jeszcze pracownię Integracji sensorycznej, reedukację, rytmikę, zajęcia z gimnastyki metodą weroniki sherborne, terapię przez sztukę, psychologa i liczne kółka zainteresowań. Wszystko jest bezpłatne.
          Na wycieczki, basen, zieloną szkołę wyjeżdża dodatkowy opiekun dla każdego dziecka wymagającego takiego opiekuna, w ten sposób cała reszta klasy ma cały czas opiekę 2 nauczycieli. W wielu naszych oddziałach dziewczyny mają skończone po 2 kierunki więc bez problemu mogą zamieniać się rolami, nie jest tak, że pedagog specjalny zajmuje się tylko dzieciakami z orzeczeniem.
          Zdarza się, że dzieci nienadające się do edukacji w warunkach integracji (co brzmi brutalnie, ale np upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym, z zaburzeniami psychicznymi) są kierowane do szkół specjalnych przystosowanych do ich potrzeb.

          Żeby nie było za różowo kłopoty są w świetlicy, ze względu na przeładowanie 🙁

          • Zamieszczone przez bombelek78
            W takich szkołach (mówię o swojej głównie) zazwyczaj jest szeroki pakiet zajęć dodatkowych, którymi objęte są dzieci wymagające pomocy ale niemuszą być z orzeczeniem, np logopeda, rehabilitant, instruktor gimnastyki korekcyjnej, mamy jeszcze pracownię Integracji sensorycznej, reedukację, rytmikę, zajęcia z gimnastyki metodą weroniki sherborne, terapię przez sztukę, psychologa i liczne kółka zainteresowań. Wszystko jest bezpłatne.

            WOW.
            gdzie ta szkoła??!

            ale oddzielne zajecia sa na to wszystko? sherborn macie dla kogo, wszystkie dzieci z klasy?
            u mnie to wszystko jest hmm… w trakcie zajęc, ale ja ucze w specjalnej.

            • Zamieszczone przez k8_77
              WOW.
              gdzie ta szkoła??!

              ale oddzielne zajecia sa na to wszystko? sherborn macie dla kogo, wszystkie dzieci z klasy?
              u mnie to wszystko jest hmm… w trakcie zajęc, ale ja ucze w specjalnej.

              szkoła w warszawie.
              sherborn dla wszystkich dzieci w ramach 1 wf (dla każdego dzieciaka mamy licealistę, którzy w ten sposób zaliczją swój wf, pracują z dzieciakmi wyśmienicie) dzieciaki super się otwierają. My siedzimy i patrzymy 😉 chyba, że ktoś nie ma pary
              a reszta zajęć jest poza godzinami lekcji, ustawiona tak aby była tuż przed lub po. a dzieciaki nadpobudliwe lub takie, które z innych przyczyn nie mogą wytrzymać całego dnia w klasie maszerują w trakcie zajęć (inne w tym czasie piszą sprawdziany, testy itp lub są wprowadzane pojęcia, których nieobecne dziecko w danym momencie by nie ogarnęło, jest tak aby temu nieobecnemu nie przepadła jakaś plastyka lub zajęcia które lubi)
              Rytmika, angielski dla wszystkich dołożony na stałę do planu (ale poza godziny zajęć zintegrowanych) a reszta dla chętnych (kółka) lub tych co w trakcie zajęć przesiewowych się zakwalifikują.

              • Pomysł b.dobry,ale osobiście uważam,że nie kazde dziecko nadaje się aby uczęszczać do w/w szkoły..
                Musi być odporne psychicznie….
                Wiem z doświadczenia znajomej,która ma dziecko ma w takiej szkole-początki dla jej syna były b.trudne..

                • Zamieszczone przez karolcia79
                  Pomysł b.dobry,ale osobiście uważam,że nie kazde dziecko nadaje się aby uczęszczać do w/w szkoły..
                  Musi być odporne psychicznie….
                  Wiem z doświadczenia znajomej,która ma dziecko ma w takiej szkole-początki dla jej syna były b.trudne..

                  to prawda, a zwłaszcza jeżeli dziecko nigdy wcześniej nie miało doczynienia z dzieiakami niepełnosprawnymi.
                  Jeżeli miało jakieś kontakty to wchodzi do takiej klasy bez większych problemów. Ja często brałam swoją małą Zuzkę jak jescze nie chodziła do przedszkola a babcie zaniemogły, zadawała pytania dlaczego ktoś ma chore nóżki lub podobne, kilka razy jakieś dziecko coś jej tam zabrało, zwykłe wyjaśnienia pomogły. Efekt jest taki, że obecnie mają w grupie chłopca z cechami autyzmu (przedszkole masowe) i żadne jego zachowanie jej nie dziwi, podobno nawet tłumaczy innym dzieciom (ciekawe jak)

                  • Zamieszczone przez bombelek78
                    szkoła w warszawie.
                    sherborn dla wszystkich dzieci w ramach 1 wf (dla każdego dzieciaka mamy licealistę, którzy w ten sposób zaliczją swój wf, pracują z dzieciakmi wyśmienicie) dzieciaki super się otwierają. My siedzimy i patrzymy 😉 chyba, że ktoś nie ma pary
                    a reszta zajęć jest poza godzinami lekcji, ustawiona tak aby była tuż przed lub po. a dzieciaki nadpobudliwe lub takie, które z innych przyczyn nie mogą wytrzymać całego dnia w klasie maszerują w trakcie zajęć (inne w tym czasie piszą sprawdziany, testy itp lub są wprowadzane pojęcia, których nieobecne dziecko w danym momencie by nie ogarnęło, jest tak aby temu nieobecnemu nie przepadła jakaś plastyka lub zajęcia które lubi)
                    Rytmika, angielski dla wszystkich dołożony na stałę do planu (ale poza godziny zajęć zintegrowanych) a reszta dla chętnych (kółka) lub tych co w trakcie zajęć przesiewowych się zakwalifikują.

                    Byłabym bardzo wdzięczna za adres szkoły na priva…

                    • Zamieszczone przez kas
                      Byłabym bardzo wdzięczna za adres szkoły na priva…

                      Ale macie fajnie w tej Warszawie 🙂

                      Tez chce taką szkołę!

                      • Zamieszczone przez smoki
                        Ale macie fajnie w tej Warszawie 🙂

                        Tez chce taką szkołę!

                        A ja bym chciała, żeby ktoś pomógł mi podjąć decyzję… A nawet inaczej, żeby ona się sama podjęła, bo od słuchania różnych pomagających to już mam mętlik w głowie.

                        • Zamieszczone przez kas
                          A ja bym chciała, żeby ktoś pomógł mi podjąć decyzję… A nawet inaczej, żeby ona się sama podjęła, bo od słuchania różnych pomagających to już mam mętlik w głowie.

                          Wiesz jest jeszcze dodatkowy argument przy wyborze szkoły i ja się nim kierowałam.
                          Dawid chodzi teraz do GENIALNEGO przedszkola ale 45 min od domu. Nie ma szans żeby pobawił się po południu z kolegami bo kto go tam zawiezie?
                          Teraz chcę żeby za parę lat Dawid powiedział “cześć mamo, idę do kolegi, dobrze?”. To dla mnie bardzo ważne…

                          • Zamieszczone przez smoki

                            Teraz chcę żeby za parę lat Dawid powiedział “cześć mamo, idę do kolegi, dobrze?”. To dla mnie bardzo ważne…

                            Mam podobną sytuację i tez bym chciała to usłyszeć.
                            Ja jeszcze muszę podjąć decyzję czy szkoła, czy powtórka zerówki 🙁
                            Chwilowo szkoła najbliżej domu na ten rok odpadła (mała, społeczna) – powiedziano “odroczyć”…

                            • Zamieszczone przez kas
                              Mam podobną sytuację i tez bym chciała to usłyszeć.
                              Ja jeszcze muszę podjąć decyzję czy szkoła, czy powtórka zerówki 🙁
                              Chwilowo szkoła najbliżej domu na ten rok odpadła (mała, społeczna) – powiedziano “odroczyć”…

                              pisze priv

                              • poprosze o namiar tej szkoly na priv

                                • ja tez poprosze o namiary i pytanie czy dziecko musi byc z rejonu, czy niekoniecznie?

                                  • syn jest na razie w przedszkolnej grupie integracyjnej. Plusy: mniejszagrupa, dodatkowy nauczyciel,dzieci zdrowe sa uczulane na poprawne zachowanie wobec dzieci z niepelnoprawnosciami. Do tego stopnia, ze jak jak wychowawczyni czegos nie zauwazy to niektore dzieci interweniuja jak sie dzieje cos niedobrego.
                                    Minusy sa natury ludzkiej (dla dzieci zdrowych pewnie to plusy;) lub problem nie dotyczy) : nauczyciel dodatkowy zajmuje sie nie tylko dziecmi niepelnosprawnymi ale w zasadzie angazuje sie ogolnie w zajecia grupy. Tak naprawde dzieci z orzeczeniem nie maja zadnych zajec dodatkowych 🙁
                                    Na pewno dzieci po takiej grupie beda bardziej empatyczne i bardziej rozumiec “innosc”

                                    • Elik a czemu dzieci z orzeczeniami nie mają zajęć dodatkowych? Może nie chcą?

                                      Dawid jako 5 latek wybrał się na angielski i nie było problemu. Chodzi już drugi rok i jest niezły 🙂
                                      Jako 6 latek chciał iść na taniec towarzyski i mimo że ma niepełnosprawność ruchową był tam miło widziany (na dodatek gratis) – zrezygnował sam.
                                      Poza tym zawsze jest na ceramice od 4 roku życia.
                                      Ma religie, gimnastykę korekcyjną i rytmikę.
                                      Poza tym sesje z logopedą i psychologiem w tym roku bardzo często – właśnie z tytułu niepełnosprawności.

                                      • ja nie mowie o dodatkowych platnych zajeciach. Tu oczywiscie jakby chcial to moglby brc udzial (chodzi z innymi na rytmike). Ja mowie wlasnie o zajeciach z logopeda czy psychologiem czy jakichkolwiek innych, wynikajacych z orzeczenia. Poprostu przedszkole nic takiego nie oferuje,nie zapewnia 🙁 To niestety proza zycia na prowincji, w miescie gdzie jest jedno przedszkole z grupa integracyjna. Zajecia z psychologiem i pedagogiem ma w ramach wczesnego wspomagania. Ale tu przedszkole jedynie udostepnia pomieszczenie, pracownicy sa z innej placowki.

                                        Znasz odpowiedź na pytanie: klasa integracyjna – plusy i minusy

                                        Dodaj komentarz

                                        Mozarella w ciąży

                                        Dzisiaj naszła mnie ochota na mozarellę. I tu mam wątpliwości – czy w ciąży można jeść mozzarellę?? Na opakowaniu nie ma ani słowa na temat pasteryzacji.

                                        Czytaj dalej →

                                        Ile kosztuje żłobek?

                                        Dziewczyny! Ile płacicie miesięcznie za żłobek? Ponoć ma być dofinansowany z gminy, a nam przyszło zapłacić 292 zł bodajże. Nie wiem tylko czy to z rytmiką i innymi. Czy tylko...

                                        Czytaj dalej →

                                        Dziewczyny po cc – dreny

                                        Dziewczyny, czy któraś z Was miała zakładany dren w czasie cesarki? Zazwyczaj dreny zdejmują na drugi dzień i ma on na celu oczyszczenie rany. Proszę dajcie znać, jeśli któraś miała...

                                        Czytaj dalej →

                                        Meskie imie miedzynarodowe.

                                        Kochane mamuśki lub oczekujące. Poszukuję imienia dla chłopca zdecydowanie męskiego. Sama zastanawiam się nad Wiktorem albo Stefanem, ale mój mąż jest jeszcze niezdecydowany. Może coś poradzicie? Dodam, ze musi to...

                                        Czytaj dalej →

                                        Wielotorbielowatość nerek

                                        W 28 tygodniu ciąży zdiagnozowano u mojej córeczki wielotorbielowatość nerek – zespół Pottera II. Mój ginekolog skierował mnie do szpitala. W białostockim szpitalu po usg powiedziano mi, że muszę jechać...

                                        Czytaj dalej →

                                        Ruchome kolano

                                        Zgłaszam się do was z zapytaniem o tytułowe ruchome kolano. Brzmi groźnie i tak też wygląda. dzieciak ma 11 miesięcy i czasami jego kolano wyskakuje z orbity wygląda to troche...

                                        Czytaj dalej →
                                        Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
                                        Logo
                                        Enable registration in settings - general