Nike wycofuje z UE bluzy dla niemowl±t
28 lipca 2004, Puls Biznesu (str. 18)
Wojciech Kmita
Koncern zdecydowa³ siê na radykalne kroki po skargach klientów. Tego wymaga unijne prawo.
Nike, znany brytyjski producent odzie¿y, poinformowa³ Urz±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wycofaniu z rynku jednego z modeli bluz dla niemowl±t (oznaczony numerem 491566). Po trzech skargach rodziców z Wielkiej Brytanii, ¿e umieszczone pod szyj± zapiêcia powoduj± zadrapania na skórze dzieci, uznano, i¿ mog± byæ one niebezpieczne.
UOKiK apeluje
Pechowa dla Nike bluza przeznaczona jest dla dzieci w wieku 3-36 miesiêcy. W okresie od maja 2003 r. do czerwca 2004 r. w sklepach na terenie Unii znalaz³o siê ponad 38,5 tys. takich bluz (w Polsce sprzedano ich 161). Dystrybutorzy odzie¿y brytyjskiego koncernu powinni wywiesiæ w sklepach informacjê o mo¿liwo¶ci zwrotu towaru lub wymiany. Ponadto musz± przekazaæ producentowi posiadane w magazynach bluzy.
— Dyrektywa 2001/95/WE z 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeñstwa produktów zak³ada wspó³pracê krajowych organów nadzoru rynku z przedsiêbiorcami, którzy prowadz± dzia³ania naprawcze. Nie inaczej by³o i w tym przypadku — Nike po uzyskaniu informacji o mo¿liwym niebezpieczeñstwie dla u¿ytkowników wycofuje produkt z obrotu. Takie dzia³ania firma podjê³a na terenie ca³ej UE — wyja¶nia Dariusz £omowski z biura prasowego Urzêdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK zwróci³ siê z apelem do rodziców i opiekunów o sprawdzenie, czy dzieci nie maj± tego modelu bluzy oraz o rezygnacjê z jego ewentualnego zakupu.
Drobiazgowa dyrektywa
Zakres stosowania obowi±zuj±cej od 15 stycznia br. dyrektywy 2001/95/WE jest bardzo szeroki. Do polskiego prawa jej postanowienia przenosi ustawa z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeñstwie produktów (DzU nr 229, poz. 2275). Dotyczy ona w zasadzie ka¿dego produktu przeznaczonego dla konsumentów lub w stosunku do którego zachodzi mo¿liwo¶æ, ¿e bêdzie przez nich u¿ywany.
Jej przepisy zobowi±zuj± producentów i dystrybutorów do zbierania informacji o ka¿dym mo¿liwym ryzyku, zwi±zanym nawet z niespodziewanym sposobem u¿ycia wyrobu. W razie ewidentnych zagro¿eñ producent musi sam wycofaæ towar z rynku i ostrzec klientów lub odkupiæ produkty, je¶li tego za¿±daj±. Tak w³a¶nie zareagowa³a firma Nike, informuj±c jednocze¶nie urzêdy nadzoru pañstw cz³onkowskich o podjêtych dzia³aniach.
Obserwacja rynku
Bezpieczeñstwo konsumentów wymaga sta³ej obserwacji rynku, szybkiego przekazu informacji o zagro¿eniach oraz bezzw³ocznego reagowania na niebezpieczeñstwo. W UE od 1984 r. funkcjonuje system szybkiej wymiany informacji o zagro¿eniach zwi±zanych z niebezpiecznym produktem (RAPEX). Zak³ada on, ¿e ka¿de pañstwo odpowiada za zgodno¶æ z wymogami bezpieczeñstwa produktów znajduj±cych siê na jego terytorium, a w razie zagro¿enia zawiadamia Komisjê Europejsk±, która przekazuje ostrze¿enie pozosta³ym pañstwom (przegl±d takich ostrze¿eñ publikowany jest co tydzieñ w internecie).
W pañstwach UE zosta³y ustanowione krajowe punkty kontaktowe RAPEX (w Polsce znajduje siê on w Departamencie Nadzoru Rynku UOKiK). Ich zadaniem jest zbieranie informacji o rodzimych bublach oraz przekazywanie ich do instytucji unijnych. Do nich kierowane s± tak¿e informacje o szkodliwych produktach z innych krajów UE.
— Zasady tego rodzaju obowi±zuj± od niedawna — w ka¿dym razie jeszcze nie by³o przypadku polskiego przedsiêbiorcy, który musia³by podejmowaæ takie dzia³ania naprawcze jak Nike — wyja¶nia Dariusz £omowski.
Zgodnie z ustaw± o ogólnym bezpieczeñstwie produktów, przedsiêbiorcy wprowadzaj±cemu na rynek towar nie spe³niaj±cy wymogów bezpieczeñstwa grozi grzywna, kara ograniczenia lub pozbawienia wolno¶ci. Gdy bêdzie to dotyczy³o towarów z tzw. czarnej listy (rejestr prowadzi UOKiK), w grê wchodzi grzywna do kilkudziesiêciu tysiêcy z³otych lub do 2 lat wiêzienia (albo obie kary). Niewycofanie produktu co do którego mo¿na mieæ podejrzenia (np. na podstawie skarg), i¿ jest niebezpieczny, mo¿e byæ okoliczno¶ci± obci±¿aj±c±.
Marcel 21.02.04
Znasz odpowiedź na pytanie: