Forum: Szkolniaki

ortografia

znacie może jakieś stronki gdzie byłyby dyktanda z informacją do jakiej klasy i na który semestr? najlepiej dużo dyktand, albo dużo takich stron 🙂

i jeszcze – znacie jakieś książki warte kupienia w tym temacie?

9 odpowiedzi na pytanie: ortografia

chilli Dodane ponad rok temu,

ja korzystam z tego [Zobacz stronę]

ale dyktuje tekst – nie na komputerku

aneta Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez szpilki:ja korzystam z tego [Zobacz stronę]

ale dyktuje tekst – nie na komputerku

widziałam, ale nie wpadłam na to, żeby wykorzystać do dyktowania

dzięki 🙂

aoh Dodane ponad rok temu,

poniewaz i u nas zaczeły sie “dyktanda” – pisanie ze słuchu – tak tez ćwiczymy
przepisuje tekst bądz sama go wymyśla – pisząc wierszyki do rymu 🙂

Dodane ponad rok temu,

[Zobacz stronę]

[Zobacz stronę]

Ja stąd biorę dla moich uczniów.

ciapa Dodane ponad rok temu,

Zasada jest taka

Dziecko samodzielnie czyta jakiś krótki tekst, raz, dwa razy – małe dziecko najlepiej na głos – ćwiczymy czytanie przy okazji 🙂

Potem mama/tata dyktuje ten tekst, dziecko pisze

Potem czyta sie jeszcez raz cały tekst – dziecko ma możliwość ewentualnej poprawy

Potem razem z dzieckiem sprawdza się z tekstem czy gdzieś są błędy

I najlepiej jak dziecko pisze ołówkiem, błedy się wymazuje i na czerowono poprawia prawidłowo

Nastepnie najlepiej ze słowniczkiem wyjasnić dziecku zasadę pisowni, jeśli to możliwe, tzn. że np po b, p – piszemy rz itd – do tego też polecam książeczkę Ortografia na bardzo dobry (jest jeszcze z tej serii gramatyka)

I tak cwiczć 2, 3 raz w tygoniu po dosłownie 3,4 zdania – efekty będą nawet u dysortografików 😉

Np tu są [Zobacz stronę] – po 1 punkcie na raz:)

Nie żadne wstawianki, w kratki:Boje się:

W ten sposób dziecko koordynuje słuch ze wzrokowym zapisem słowa

aneta Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez ciapa:Zasada jest taka

Dziecko samodzielnie czyta jakiś krótki tekst, raz, dwa razy

Potem mama/tata dyktuje ten tekst, dziecko pisze

Potem czyta sie jeszcez raz cały tekst – dziecko ma możliwość ewentualnej poprawy

Potem razem z dzieckiem sprawdza się z tekstem czy gdzieś są błędy

I najlepiej jak dziecko pisze ołówkiem, błedy się wymazuje i na czerowono poprawia prawidłowo

Nastepnie najlepiej ze słowniczkiem wyjasnić dziecku zasadę pisowni, jeśli to możliwe, tzn. że np po b, p – piszemy rz itd – do tego też polecam książeczkę Ortografia na bardzo dobry (jest jeszcze z tej serii gramatyka)

I tak cwiczć 2, 3 raz w tygoniu po dosłownie 3,4 zdania – efekty będą nawet u dysortografików 😉

Np tu są [Zobacz stronę] – po 1 punkcie na raz:)

Nie żadne wstawianki, w kratki:Boje się:

W ten sposób dziecko koordynuje słuch ze wzrokowym zapisem słowa

ciapa dziękuję bardzo!!

ps – tylko 2,3 razy w tygodniu?

Dodane ponad rok temu,

Ja w mojej klasie robię dyktando 1-2 razy w tygodniu.
Po oddaniu analizujemy błędy wspólnie.

ciapa Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez Aneta.:ciapa dziękuję bardzo!!

ps – tylko 2,3 razy w tygodniu?

Jak dziecko chce więcej to ok
Ale najważniejsze by było regularnie i nie zajechać i nie zniechęcić
Jak jest koło 3 razy w tygodniu, w określone dni to nie jest to uciązliwe i dzieci to nawet lubią, zwłaszcza, jeżeli jest to czas spędzany wspólnie z rodzicem, wymyśla się jakieś fajne nagrody itd.

Sprawdziany w szkole to co innego, one jak sama nazwa wskazuje sprawdzają już poziom opanowania zasad ortografii, ćwiczenia w domu to inna bajka, poza tym przy rozproszeniu uwagi i odpowiedzialności w klasie, dziecko aż tak strasznie na tym nie korzysta

W niektórych podręcznikach jest słowniczek – u mnie w Razem w szkole jest – i ja wymyślam młodemu zdania z tym słowami. Piszę mu wymyślony tekst na kompie, albo z czytanki z książki (najczęściej) korzystamy on czyta itd

Tą metodą posługuje się moja dobra pedagog, świetna profesjonalista i nawet najbardziej opornych dysortografików za uszy wyciąga 🙂

Metoda tak jak napisałam aktywuje dwa analizatory – wzrokowy i słuchowy – wzrokowym analizatorem, posługujemy się w zapamiętaniu wzorca słowa (Wiele z nas musi sobie zapisać słowo, aby wiedzieć jak je poprawnie napisać) – stąd dzieci z dysortografią najczęściej mają trudności z pamięcią/percepcją wzrokową, zaangażowanie słuchowego ze wzrokowym wykluczy nam błędy fonetyczne.

Ponadto praca ze słowniczkiem, czy polecaną przeze mnie książeczką, uczula dzieci na zasady poprawnej pisowni – i nawet jak jakiś analizator kuleje to dziecko “umysłem” nauczy się kontrolować ilość popełnianych błędów i je eliminować – przynajmniej częściowo (u dysortografików)

dora Dodane ponad rok temu,

A ja polecam zeszyty (i inne materiały) z serii “Ortograffiti” – przez kilka lat pracowałam na ich zeszytach z moimi licealistami, teraz moja córka uczy się na nich w swojej szkole.
Można też skorzystać z materiałów zamieszczonych tu:

[Zobacz stronę]

Znasz odpowiedź na pytanie: ortografia

Dodaj komentarz

Wiek przedszkolny
4 latek naśladuje bicie innego chłopca.
Witam, mam taki problem z moim 4 letnim przedszkolakiem. Ostatnio nauczycielka pokazała mi nagrany przypadkowo film jak jeden chłopiec stoi sobie grzecznie przy scianie a do niego podbiega inny i
Czytaj dalej
Książka kucharska
Makówki
Dla miłośników maku Dostałam w tamtym roku przepis od Paszulki I się w tej potrawie zakochałam Cytuję: Makówki robię tak: -mak parze i mielę trzykrotnie a czasem i czterokrotnie -potem ten sam mak gotuję
Czytaj dalej