dziewczyny, może któras miałą taki problem…
Ola bardzo późno zaczęła mówić, w sumie od kilku lat ma zajęcia z logopedą, codziennie staramy się ćwiczyć chociaz pół godziny dziennie. W sumie kazde kolejne ćwiczenia na kolejne głoski czy zbitki glosek po średnio kilku tygodniach nam wychodziły i dziecko mówiło coraz płynniej. Od lipca ćwiczy szumiące…. umie je mówić wszystkie, ale tylko podczas ćwiczeń. Powtórzy wszystko, ćwiczenia języka i całej reszty wykonuje poprawnie, ale w mowie swobodnej tych glosek nie używa….
no może od jakiegoś tygodnia jest poprawa, bo zdaża się jej powiedzieć poprawnie niektóre wyrazy…. non stop ją poprawiamy w mowie swobodnej, na co się już wkurza i nie chce się poprawiać… w przedszkolu na pewno nikt tego nie pilnuje. Logopeda pisze mi w zeszyciku, że Ola powinna używać w mowie potocznej tych wszystkich głosek, bo umie, a ja nie wiem jak mam do tego doprowadzić? chyba musze czekac, ale jak długo….
zastanawiam się nad tym, żeby nie chodziłą na zajęcia, dopóki się nie nauczy… płace 20 zł za 20 minut i pani z nia robi cały czas to samo, te same ćwiczenia…. w domu walkujemy to codziennie…. czy ma to jakiś sens? czy musi się przekonac i nauczyć ukłądac jezyk w odpowiedni sposób?
sama nie wiem…. podpowiedzcie coś, jeśli macie jakieś doświadczenia…
a jeszcze przed nami “r”…. załamka….
28 odpowiedzi na pytanie: problem logopedyczny z sz, cz, rz
Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć.
My już 2 lata chodzimy, a dopiero teraz Nadia zaczyna sama z siebie czasami mówić dobrze. Zawsze bardzo ją za to chwalimy. Wymyślamy różne śmieszne wierszyki. Trochę ćwiczymy z płytą “Igraszki logopedyczne Smoka Szczepana”. Gramy w loteryjkę logopedyczną. Staram się mówiąc do Nadii bardzo starannie wymawiać wyrazy.
Postępy są, chociaż też mam chwile zwątpienia bo wydaje mi się, że strasznie powoli to idzie.
no z tego co widze, to one rówieśniczki 🙂
my do logopedy uczęszczamy od 3 lat prawie… Smoka przerabialiśmy na samym początku i bardzo go sobie chwalę….
czy Nadia ma problem też z szumiacymi?
Tak. Ma też międzyzębówkę, chociaż widzę, że prawie się już cofnęła. Ja miałam kryzys jakieś dwa miesiące temu – tyle ćwiczeń a w mowie codziennej zero efektu. Tak, że to, że teraz część wyrazów mówi dobrze sama z siebie bardzo mnie cieszy. Chyba tak musi być. Ja mam poczucie, że za mało z nią ćwiczymy – a to jest zmęczona, a to głodna, a to chce robić coś innego. Staram się w takie zwykłe rozmowy wplatać ćwiczenia. Był moment, że tak, jak piszesz, Nadia miała dość ciągłego poprawiania, wtedy trochę odpuszczałam.
Nadia dla odmiany zaczęła mówić bardzo wcześnie, jak miała rok w ciągu tygodnia opanowała ok. 20 słów, jak miała rok i 3 miesiące – leciała zdaniami. No a teraz się męczymy.
Będzie dobrze, damy radę.
Moj synek ma 5 lat wczesniej nie było problemu ale w tym roku logopeda stwierdziła ze michał ma zła pionizacje jezyka problem z litera L i oczywiscie tez nie mowi sz cz ż. czy u was tez dziewczynki miały zła pionizacje języka jakie cwiczenia dostałyscie. Ania
ćwiczenia są żmudne, długo trzeba je robić, powtarzać ale w końcu efekt się pojawi…. mój Tymek teraz potrafi sam się poprawić, uzywa tych “świszczących” prawidłowo… chodziliśmy 4 i pół roku do logopedy, codzienne ćwiczenia…. efekty są 🙂
będzie dobrze tylko musicie być konsekwentne…
Pozdrówki 🙂
oj wiem, wiem….
coraz częściej młoda sama zaczyna szeleścić, ale nadal za rzadko….
Mati też ma TEN problem, który w tym roku się jakby ujawnił tj. Pani logopeda wysyła go na zajęcie i ćwiczymy. Mati skończy 5 lat w kwietniu.
Ile czasu zajmuje korekta tej wady?
Moi chlopcy w marcu koncza piec lat. Tez maja problemy z gloskami swiszczacymi, “r” tez nie potrafia wymowic, maja nawet problemy z “w”. W ogole mowic zaczeli bardzo pozno – ok. 2,5 lat. Logopeda stwierdzil, ze jesli sie nie poprawi do przyszlego roku chlopcy beda uczeszczac na cwiczenia. W domu probuje z nimi cos robic, ale zazwyczaj nie maja ochoty i nie ma sposobu zeby ich do tego zmusic…
Dawid bez problemu u logopedy mówił problematyczne głoski i spółgłoski. W mowie spontanicznej pojawiły się jakieś pół roku później.
Ola, ciężko stwierdzić, u każdego dziecka mowa rozwija się inaczej i pomimo ćwiczeń postępy widać raz wcześniej, raz później.
Zu chodziła na zajęcia logopedyczne prez 1,5 roku, miała problem z prawidłowym wypowaidaniem głoski “l”. Trwało to trochę zanim nauczyła się ją prawidłowo wymawiać i muszę przyznać że bałam się co będzie z “r”, a tu okazało się że dzięki ćwiczeniom na “l”, z “r” poszło błyskawicznie. W tym roku jest już po kontroli logopedycznej i nie musi chodzić na zajęcia.
Tak a’propos masz jakiegoś dobrego logopedę w Ł.? Moja przyjaciółka chodzi z córką do Korczaka, ale szuka też dodatkowo logopedy który przyjmuje prywatnie…
Mati nie mówi głosek podczas powtarzania wyrazów 🙁
Teraz ćwiczy już wogóle bo wcześniej miała opór i jak coś mu nie wychodzilo to byl na NIE!
My korzystamy tylko z logopedy, który przychodzi do przedszkola i prowadzi ćwiczenia. Czy uważasz, że powinnam iść jeszcze do innego i skonsultować problem?
Ja nie słyszę w mowie Mateusza sz, cz, ż tylko si, ci, zi
P.s.
Śliczna córa 😀
my chodzimy z marcinem od 2 m-cy do logopedy.problem ma z R-L-J i dopieszczamy szeleszczące sz,sz,rz. Nie jest źle,ale opornie idą ćwiczenia w domu…staramy się w zabawie powtarzac,poprawiam źle wypowiadane i zobaczymy ile czasu potrzeba będzie zeby problem zniknął.pani logopeda własnie pracuje nad odpowiednia pionizacja języka przygotowując go do RRRRR. wymawia R ale nienaturalnie i to trzeba zmienic.
Nie, myślę że takie zajęcia wystarczą, tylko trzeba się uzbroić w cierpliwość…
Rozumiem że Mati prawidłowo wymawia “r”? Ma tylko problem z szeleszczącymi głoskami?
p.s. dzięki 🙂
U nas po 2 latach ćwiczeń zaczęło być widać poprawę. Ale to jeszcze nie koniec, nie mogę powiedzieć, że wada już jest w pełni skorygowana.
chyba nam wszystkim nie pozostaje nic innego jak ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć…
dzisiaj w zeszycie z przedszkola przyniosła ćwiczenia na dż…. no i oczywiście wszystkie ćwiczenia ok, wszystkie powtarzane po mnie wyrazy ok… po czym spytała:” dlacego….?”
no i jeszcze zauważam coś innego. Przykłąd: dżdżownica, powtarza dżdżownicza… żeby powiedzieć poprawnie, musi sylabizować. Jeśli w wyrazie występuje szumiaca i sycząca to najczęściej powtarza albo 2 szumiace albo 2 syczące…. po kilku razach powtarza poprawnie….
Pani logopeda o “r” nic nie mówi tylko o szeleszczących. Mati niestety nie potrafi prawidłowo powtórzyć wyrazów z szeleszczącymi 🙁
Dziewczyny,
życzę Wam i dzieciom oczywiście dużo wytrwałości!
I jak najszybszych efektów! 🙂
Jak jest prawidłowe l, t,d, to r wskakuje prawie “samo”.
U Dawida wypracowanie l w mowie spontanicznej zajęło jakieś 2-3 lata (na ćwiczeniach powtarzał dużo wczesniej), szeleszczące i syczące 0,5-1 roku a r pojawiło się praktycznie samo podczas ćwiczeń naprzemiennego t-d i podobnych. Nie jest prawidłowe ale u niego to mega sukces.
Misiek ma paskudnie utrwalone seplenienie międzyzębowe i zgryz otwarty.
Od września pracujemy nad s (z prawidłowo ułożonym jęzorkiem), sz i na ćwiczeniach zaczyna mu się udawać. Oczywiście nie zawsze ale to już coś.
Równocześnie ćwiczymy inne syczące i szeleszczące bo to duży dziec i radzi sobie z różnorodnością. Mimo tak poważnej wady r zaczęło sie pojawiać chociaż jeszcze nieprawidłowo.
my na razie przerabiamy w…. Olin ładnie powtarza, ale jak coś mówi to nie zawsze wymawia w tylko h… i tak nie włóż tylko hłóż, wioska-hioska itp. ładnie mówi woda, twoje, i większość wyrazów w których po w jest samogłoska… ćwiczymy, ćwiczymy, ale ciężko to idzie… od w lutym 4 lata skończy… aż się boję co będzie z szeleszczącymi…
Znasz odpowiedź na pytanie: problem logopedyczny z sz, cz, rz