Nie wiedziałam gdzie to wrzucić 🙂
Słyszałam że tylko lewa półkula mózgu radzi sobie z przetwarzaniem języka,a nadmiar stymulacji prawej półkuli opóźnia rozwój nowy. (może i rozumienia?)
Wszystkie grające zabawki poszły w pudło i na szafę,pozostało ograniczenie TV,w razie potrzeby wywalę kable by nikogo nie kusiło by go włączyć przed laptopem siedzi gdy puszczam mu pisenki dla dzieci,odgłosy zwierząt czy też uczymy mowy by jakoś urozmaicić by mu nie odechciało się książek jednak tego jest mało.
Ale nie wiem jak stymulować tą lewą półkulę…?
25 odpowiedzi na pytanie: stymulacja mózgu-dajcie jakieś przykładowe ćwiczenia
moze napisz dlaczego chcesz wykonywac cwiczenia i w jakim wieku jest dziecko?
ciekawe to co piszesz czyli co mam pochować dźwiękowe zabawki
absolutnie nie! za dzwiek,rytm odpowiedzialna jest prawa polkula. ale (szczegolnie w przypadku malych dzieci) dzieki pracy lewej polkuli dziecko wie jak ja wlaczyc (zaleznosc przyczynowo-skutkowa).
najwazniejszy nie jest rozwoj kazdej z polkul osobbno ale rozwoj polaczen pomiedzy nimi! ( w przypadku mezczyzn niezwykle trudny 😉 ).
i taka ciekawostka-bardzo istotne jest raczkowanie!! dzieci powinny raczkowac jak najdluzej bo dziecki temu tworza sie polaczenia
Czyli jeżeli dziecko w ogóle nie raczkowało, to… co?
Tp może chociaż pedałowało na rowerze 😉
Naukowcy twierdzą też, że znaczna cześć dzieci
mających problemy z nauką to dzieci, które nie
przeszły przez etap pełzania i raczkowania. “A cóż
wspólnego z nauką ma pełzanie i raczkowanie?” –
zapyta ktoś. Otóż okazuje się, że ma. Wielu
dyslektyków nie przeszło w okresie niemowlęcym
pełzania, naturalnego etapu rozwoju i
integrowania odruchów. Raczkowanie zaś to ruchy
naprzemienne, aktywizują ciało modzelowate, to
pierwszy etap, w którym obie półkule uczą się
współpracy. Jeśli masz małe dziecko, pozwól mu jak
najdłużej raczkować. Jeśli jednak z jakiegoś
powodu dziecko nie raczkowało, zwykle w sposób
instynktowny kompensuje te braki. Dzieci uwielbiają
się bawić w pieska, lubią chodzić na czworakach
po schodach – rodzice nie zawsze im na to
pozwalają, bo: “nowe spodnie”, “czyste rajstopki”.
Dzieci instynktownie wiedzą, co jest dla nich dobre,
więc podążajmy za nimi.
to fragment artykulu:
m.edziecko.pl/edziecko/1,113253,5215530.html
tylko cos nie tak z linkiem bo wstawilam go z tel, dlatego pozwolilam sobie przytoczyc…
Pedałuje do dziś 😉 Ale pedałować zaczęło dopiero po tym jak zaczęło chodzić (a to było dość późno).
To pocieszę mamy których dzieci nie raczkowały. 🙂
Naukowcy nie zawsze mają rację 🙂 Jestem żywym dowodem. Żadnych dyslekcji ani problemów z nauką nie stwierdzono, a raczej wręcz przeciwnie
salsa przepraszam że Ci się w temat wcięłam
Ja też myślę że spokojnie.
Sama mam w otoczeniu przykłady – odwrotne.
i ja jestem takim przykładem
i moja starsza córka- nie raczkowała W OGÓLE a radzi sobie wyśmienicie..póki co 😉 jako 6latka w 1 klasie 🙂
zwracam uwage na temat watku-stymulacja mozgu… nikt nie powiedzial, ze kazde dziecko, ktore nie raczkowalo jest mniej zdolne. zachecam do spokojnego przeczytania artykulu 🙂
bo badania mowia o tendencji, a nie o prawidlowosci
a to duza roznica
statystycznie dzieci, ktore nie przechodza przez etap raczkowania, czescie koncza w grupie osob z problemami zwiaznymi z nauka
piszcie oczywiście co słyszałyście,więc się wcinajcie ile chcecie
to nic,córa kuzynki też nie raczkowała a z mową szybko poszła do przodu
co do tego pełzania itp.to mój na przykład
pełzał mając 4 miesiące,potem siadał,raczkował,klęczał,wstawał,chodził… więc tak jak niby być powinno
a mowa… no cóż jest bardzo daleko z tyłu,obecnie mówi i komunikuje się jak wiele 1,5 rocznych dzieci (moje obserwacje) a mój ma 2,5 😉
Słyszałam że dziecku należy czytać bajki a nie puszczać np.w tv czy z taśmy…
magdusija mój ma 2,5 😉 a i czasami lubi sobie w zabawie pobiegać na czterech
u nas mowa do tyłu i rozumienie,tylko nie mam pojęcia czy to idzie w parze czy nie,a może czasami…
edit.podliczyłam słowa jakie mój wymawia,jest ich 32 ale dużo z nich jest wymawiana jako początki lub końcówki np.czapka -ka,buty-bu,banan-ba
w tych słowach jest też naśladowanie kilku zwierząt i przekręcanie typu nos-pipi,oczy-ociy,uszy-usiy,uszy
no i tata jest czasami “mama” i wg pewnego głup…człowieka dziecku się myli,bo dużo czasu ze mną spędza by nie odróżniać mamy od taty :Młotek:
salsa, ogladanie tv przez dzieci ponizej 2roku zycia to ogolnie jest masakra….
oczywiscie, ze dziecku nalezy czytac, ale rowniez bardzo duzo do niego mowic.
bawicie sie w pokazywanie paluszkiem? chodzi o czytanie ksiazek ppokazujac ilustracje, wskazujac. to jestt ptaszek, to jest autko. gdziie jest ptaszek? itd.
poza tym polecam zabawki z ksztaltami, a la ‘garnuszek na klocuszek’.
a tak w ogole, to rozumiem, ze martwi Cie to, ze Twoje dziecko nie mowi? powodem moze byc po prostu brak u niego motywacji. nauczyl sie w jakis sposob komunikowac z bliskimi (skrotami, gestami). to tak jak (znow posluze sie statystyka) dzieci stosujace tzw bobomigi pojdzie do przedszkola, gdzie nikt nie bedzie go rozumiec-od razu zacznie mowic pelnymi zdaniami 🙂 z
napiszę Ci tak NO BAA i to od dawna
nie tylko mówienie stanowi problem,bo problemów u nas nie jest mało (nadruchliwość,problemy z koncentracją z emocjami coś a wg psychiatry autyzm )
co do zabawek zawsze kupowałam i kupuję rozwijające np.garnuszek na klocki,żyrafę FP miał i wszelkiego tego typu zabawki,obecnie rządzą auta a by nie była to nudna zabawa to dokupiłam ulice by sam je układał,ma puzle,klocki,jakiś czas temu też zakupiłam taką wieżę w kształcie gwiazdek układa się od największej do najmniejszej,górują też kolorowanki i rysowanie co się chce więc bloki rysunkowe,była plastelina…
Stycznośc z dziećmi ma,rówieśnikami i starszymi,na zajęciach SI jest w grupie dzieci,ostatnio Pani powiedziała by być bardziej konsekwentnym ale niestety bardziej się nie da-poważnie.A powiedziała tak bo dziecko się nie słuchało i nie wykonywało poleceń,pytanie jednak brzmi czy nie chciało czy po prostu nie rozumiało bo co do tego mam wątpliwości.
Wyobraźnie ma, zabawy na niby są więc z tej str rozwija się prawidłowo,naśladuje ruchowo,czasami dzwiękowo idealnie,co by tu jeszcze napisać
Logopedę dzisiaj mamy 3 pierwsza Pani nie miała doświadczenia z dziećmi nadruchliwymi i ciut trudnymi i chyba sądziła że dziecko usiądzie i będzie po niej powtarzało…hehehe gdyby tak było to by już używał może 100-200 słów więc głównie dostawaliśmy pracę do domu (kartkę z wyrazami jakie mamy ćwiczyć)
druga Pani była do postawienia pełnej opinii PPP i do sprawdzenia wędzidełka
i dzisiaj mamy 3 🙂 poleconą przez terapeutkę syna z integracji sensorycznej,przyjmuje w tym samym ośrodku więc ma doświadczenie z trudnymi dziećmi, zobaczymy
Gdyby mówił tyle co mówi i rozumiał znacznie więcej to bym po prostu czekała,teraz sporo dzieci zaczyna mówić w wieku 2,5-3 lat
mój syn teraz 5 lat mówi super
jest narratorem na każdym przedstawieniu w przedszkolu
natomiast do prawie 3 roku zycia nie mówił
nawet chyba tu na forum sie żaliłam żę nie mówi
ale jak miał 2,5 roku poszedł do przedszkola i wtedy zaczął mówić coraz więcej nowych słów
pani logopeda z przedszkola powiedział że jeśli naśladuję zwięrzęta
umie wskazać to o co pytam to napewno sie “rozkręci”
apropo raczkowania -zaczał raczkować jak miał 6 miesięcy
a zaczął chodzić sam i podciągać się przy kanapie jak miał 10 miesięcy
natomiast starszy syn wogóle nie raczkował a mówił już jak skończył 1.5 roku i to zrozumiale
każde dziecko inne…..
magdusija
coś mi się właśnie przypomniało,dwa dni temu nabyłam nowe kolorowanki 😀 “nauka kolorów”
dość łatwe (na jednej stronie np.zielona żaba a na stronie obok kontur żaby)
byliśmy akurat na stronie pomidorka
powiedziałam by wziął kredkę o tym samym kolorze-zero reakcji
więc pokazałam na kredki i powiedziałam to samo-zero reakcji
zmniejszyłam ilość kredek i chwycił niebieską
to mu ułatwiłam i powiedziałam że pomidor jest czerwony i wzięłam 2 kredki do ręki (filetowa,czerwona) i nazwałam kolory,przypomniałam jaki kolor ma pomidor a on wziął fioletowy
ale:
na necie znalazłam akurat taką kolorowankę i u góry są paski kolorowe i wiesz co zrobił na koniec ćwiczeń dał tam kredki np. Na czerwonym pasku położył czerwona itd…
salsa,piszac poprzedniego posta zupelnie nie rozumialam problemu, przepraszam.
zdarza mu sie w ogole wskazac prawidlowo na przedmiot,obrazek,kolor? bo jezeli tak to, wydaje mi sie, ze skoro rozumi ‘autko’ lub ‘wez ssobie autko’ to doskonale rozumie tez ‘zostaw autko’ 🙂
ciekawe co napisalas o tych kredkach… moze po prostu mial inna koncepcje zaby!
co do mowienia do dzieci, to przypomnailo mi sie (ale pewnie o tym slyszalas), ze nie nalezy uzywac slowa ‘nie’ czyli. ‘zostan’ zamiast ‘nie idz’. nie jest slowem abstrakcyjnym ktorego dzieci nie rozumieja…
no to ma inne koncepcje do wielu rzeczy a do tego sprawia wrażenie niewiedzącego 😉
wie co to auto i wie co oznacza pokaż auto,daj, zostaw,połóż np. Na stole,ale jak mówię przed przebieraniem by zdjął najpierw bluzkę to się patrzy i nie wie co ma zrobić…ostatnio położył na kolana bluzkę jak to powiedziałam…i gdy chwyciłam go za rękaw i powiedziałam by ją zdjął dopiero wiedział o co chodzi i zdjął a chwyconą bluzkę chciał na nogi założyć to powiedziałam by przez główkę włożył…i poważnie nie że miał inną koncepcję bo by się zbuntował (przy kolorowance tego nie było) ale było po prostu widać ze nie wie o co chodzi dopiero jak mu powiedziałam “ptzez głowę zakładamy” to wiedział,ale znowu jak np.wracamy z podwórka wie co to “zdejmij buty,kurtkę,czapkę…” :Młotek:
Byliśmy wczoraj u nowej p logopedy 🙂 2 maja idziemy znowu no i jeszcze pogadałam z terapeutką młodego
Dopóki młody będzie nadpobudliwy będzie miał deficyt uwagi i mowy nie rozwinie szybko… no to trzeba go uspokoić aleto potrwa….bo nie chcę robić tego lekami
Ty moja droga idź z nim do poradni psychologiczno-pedagogicznej do logopedy i nie daj sobie przypadkiem wmówić, że dziecek za mały, bo wiek na objęcie opieką logopedyczną nie ma granicy, i przestań się zadręczać 🙂 będzie gadał tyle, że jeszcze będziesz kazała mu się zamknąć 😀 Pozdrówki 🙂
raczej nie dam sobie wmówić bo dodaję że młody często nie wie co się do niego mówi
a wiesz co wczoraj usłyszałam,że dopóki ma ten deficyt i tą nadruchliwość będzie ciężko z mową jeszcze się okaże że wszystkie zaburzenia zejdą się w miejscu tej nadruchliwości i deficytu
Znasz odpowiedź na pytanie: stymulacja mózgu-dajcie jakieś przykładowe ćwiczenia