Superprzedszkolak ’09

czy wszystkie artykuły z papierowego wydania są w sieci?

dzisiaj na drugiej stronie papierowego wydania jest ciekawy artykuł – superprzedszkolak 09

nie potrafię go znaleźć w portalu gazety 🙁

40 odpowiedzi na pytanie: Superprzedszkolak ’09

  1. Oni go na stronie nie umieścili. Nie pytaj dlaczego 🙁

    • Zamieszczone przez kas
      Oni go na stronie nie umieścili. Nie pytaj dlaczego 🙁

      czytałaś?

      no padłam po przeczytaniu wymagań dla pięciolatka
      [ja stara mam problemy z większością ]

      • A ten artykuł to w ogólnopolskiej jest, czy regionalnej?

        • Zamieszczone przez kas
          Oni go na stronie nie umieścili. Nie pytaj dlaczego 🙁

          Niech zgadnę 🙁
          Ewa nie czytałam ale wzbudziłaś we mnie niepokój

          • Proszz

            ALEKSANDRA PEZDA
            [LEFT] ”Superprzedszkolak ’09

            Ma samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny, podejmować rozsądne decyzje i wykazywać zainteresowanie architekturą wnętrz i zieleni. Student Sorbony? Nie, polski przedszkolak

            Takie wymagania już od września postawiło przed przedszkolakami Ministerstwo Edukacji. Zapisało je w nowej podstawie programowej. MEN chce, żeby pięciolatek opanował kilkadziesiąt umiejętności. Poza standardowymi, jak „nawyki higieniczne” (np. umie poprawnie umyć zęby, samodzielnie korzysta z toalety), i takimi umiejętnościami, jak rozróżnianie strony lewej i prawej, znajomość pór roku, są bardziej zaskakujące.
            [/LEFT]

            Przykład: mówi płynnie, niezbyt głośno. Albo: w skupieniu słucha muzyki, w tym muzyki poważnej.
            – W skupieniu? U nas w domu słucha się jazzu, ale synek zazwyczaj przy tym tańczy – dziwi się Małgorzata Góra z Warszawy, matka pięcioletniego Miłosza. – A w sprawie sposobu mówienia odbyliśmy właśnie konsultacje z nauczycielką. Obawiałam się, że Miłosz ma niedosłuch, bo strasznie głośno mówi. Ale dowiedziałam się, że większość dzieci krzyczy, by zwrócić na siebie uwagę.

            Według MEN Miłosz powinien również wykazywać zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą. W tym architekturą zieleni i wnętrz.
            – To jakiś żart z tą architekturą, prawda? – pyta Małgorzata. – Jestem grafikiem, zabieram syna na wystawy. Oczywiście żywo na sztukę reaguje, ale trudno powiedzieć, by wykazywał większe zainteresowanie niż np. pozostawionymi za wycieraczkami samochodu ulotkami agencji towarzyskich. Ale architektura zieleni? Ha, ha, ha. Może to znaczy, że nie wolno deptać trawników?

            – Mnie to nie śmieszy, raczej przeraża. My będziemy z realizacji programu rozliczani – mówi nauczycielka z przedszkola na warszawskim Bemowie. I ocenia: – To tresura. Niewielu dorosłych sprostałoby tym wymaganiom.

            Krystyna Tiereszko, przedszkolanka z warszawskich Bielan: – Mamy z dziećmi urządzać domy lalek na różne sposoby czy projektować fachowo ogrody? I po co? Co innego wymagać od dziecka rozumienia, a co innego trzymania się sztywno reguł. Według podstawy pięciolatek ma „podejmować rozsądne decyzje”, np. „nie ściągać czapki na mrozie”. Tiereszko: – Dziecko rozumie, że jak zimno, to musi nosić czapkę. Ale kiedy wyjdzie w grupie na dwór, od razu zaczyna rzucać nią w kolegę. To co? Zaliczył czy nie zaliczył?

            – Nowa podstawa dla przedszkoli ma wyśrubowane wymagania wychowawcze – przyznaje Urszula Wojsław-Kozłowska, wicedyrektor wydziału ds. wychowania przedszkolnego w kuratorium w Kielcach.

            Jak nauczyciele mają wzbudzić w przedszkolakach zainteresowanie architekturą zieleni?
            – Można dzieci wyprowadzić na wycieczkę i pokazać elementy krajobrazu – mówi dyr. Wojsław-Kozłowska.
            A architektura wnętrz? – Nie wiem… To już zależy od gustu nauczyciela.
            Ale dyrektor uspokaja: – Wizytatorzy wiedzą, że z każdego dziecka ideału zrobić się nie da. Niech się nauczyciele nie martwią, będziemy roztropni.

            W MEN nie znalazłam wczoraj nikogo, kto by mi wytłumaczył, jak rozumieć tę podstawę.”

            żródło: Gazeta Wyborcza, 16.01.2009.

            PS. Art. napisała ta sama pani która pisała o ankietach w p-lach na Bemowie.

            • Zamieszczone przez Mata_Hari
              A ten artykuł to w ogólnopolskiej jest, czy regionalnej?

              ogólnopolska

              Zamieszczone przez ania_st
              Niech zgadnę 🙁
              Ewa nie czytałam ale wzbudziłaś we mnie niepokój

              ” ministerialna podstawa określa 65 umiejętności:
              w tym:
              – stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
              – przejawia zaiteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki
              – w skupieniu słucha muzyki, w tym muzyki powąznej
              – wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
              – podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z zpogody
              – dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież
              – w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych”

              • Zamieszczone przez Figa123
                Proszz

                przec ciekawość zapytuję – jak znalazłaś?

                • Zamieszczone przez EwkaM
                  przec ciekawość zapytuję – jak znalazłaś?

                  w google 🙂

                  • Zamieszczone przez EwkaM
                    ogólnopolska

                    ” ministerialna podstawa określa 65 umiejętności:
                    w tym:
                    – stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
                    – przejawia zaiteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki
                    – w skupieniu słucha muzyki, w tym muzyki powąznej
                    – wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
                    – podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z zpogody
                    – dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież
                    – w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych”

                    to moi chyba przez najbliższe 10 lat gotowości szkolnej nie osiągną

                    • Zamieszczone przez Figa123
                      Proszz

                      ALEKSANDRA PEZDA
                      [LEFT] ”Superprzedszkolak ’09

                      Ma samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny, podejmować rozsądne decyzje i wykazywać zainteresowanie architekturą wnętrz i zieleni. Student Sorbony? Nie, polski przedszkolak

                      Takie wymagania już od września postawiło przed przedszkolakami Ministerstwo Edukacji. Zapisało je w nowej podstawie programowej. MEN chce, żeby pięciolatek opanował kilkadziesiąt umiejętności. Poza standardowymi, jak „nawyki higieniczne” (np. umie poprawnie umyć zęby, samodzielnie korzysta z toalety), i takimi umiejętnościami, jak rozróżnianie strony lewej i prawej, znajomość pór roku, są bardziej zaskakujące.
                      [/LEFT]

                      Przykład: mówi płynnie, niezbyt głośno. Albo: w skupieniu słucha muzyki, w tym muzyki poważnej.
                      – W skupieniu? U nas w domu słucha się jazzu, ale synek zazwyczaj przy tym tańczy – dziwi się Małgorzata Góra z Warszawy, matka pięcioletniego Miłosza. – A w sprawie sposobu mówienia odbyliśmy właśnie konsultacje z nauczycielką. Obawiałam się, że Miłosz ma niedosłuch, bo strasznie głośno mówi. Ale dowiedziałam się, że większość dzieci krzyczy, by zwrócić na siebie uwagę.

                      Według MEN Miłosz powinien również wykazywać zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą. W tym architekturą zieleni i wnętrz.
                      – To jakiś żart z tą architekturą, prawda? – pyta Małgorzata. – Jestem grafikiem, zabieram syna na wystawy. Oczywiście żywo na sztukę reaguje, ale trudno powiedzieć, by wykazywał większe zainteresowanie niż np. pozostawionymi za wycieraczkami samochodu ulotkami agencji towarzyskich. Ale architektura zieleni? Ha, ha, ha. Może to znaczy, że nie wolno deptać trawników?

                      – Mnie to nie śmieszy, raczej przeraża. My będziemy z realizacji programu rozliczani – mówi nauczycielka z przedszkola na warszawskim Bemowie. I ocenia: – To tresura. Niewielu dorosłych sprostałoby tym wymaganiom.

                      Krystyna Tiereszko, przedszkolanka z warszawskich Bielan: – Mamy z dziećmi urządzać domy lalek na różne sposoby czy projektować fachowo ogrody? I po co? Co innego wymagać od dziecka rozumienia, a co innego trzymania się sztywno reguł. Według podstawy pięciolatek ma „podejmować rozsądne decyzje”, np. „nie ściągać czapki na mrozie”. Tiereszko: – Dziecko rozumie, że jak zimno, to musi nosić czapkę. Ale kiedy wyjdzie w grupie na dwór, od razu zaczyna rzucać nią w kolegę. To co? Zaliczył czy nie zaliczył?

                      – Nowa podstawa dla przedszkoli ma wyśrubowane wymagania wychowawcze – przyznaje Urszula Wojsław-Kozłowska, wicedyrektor wydziału ds. wychowania przedszkolnego w kuratorium w Kielcach.

                      Jak nauczyciele mają wzbudzić w przedszkolakach zainteresowanie architekturą zieleni?
                      – Można dzieci wyprowadzić na wycieczkę i pokazać elementy krajobrazu – mówi dyr. Wojsław-Kozłowska.
                      A architektura wnętrz? – Nie wiem… To już zależy od gustu nauczyciela.
                      Ale dyrektor uspokaja: – Wizytatorzy wiedzą, że z każdego dziecka ideału zrobić się nie da. Niech się nauczyciele nie martwią, będziemy roztropni.

                      W MEN nie znalazłam wczoraj nikogo, kto by mi wytłumaczył, jak rozumieć tę podstawę.”

                      żródło: Gazeta Wyborcza, 16.01.2009.

                      PS. Art. napisała ta sama pani która pisała o ankietach w p-lach na Bemowie.

                      Stary skomentował: Dobrze, że chodzi na rzeźbę. Zda do starszaków”

                      • Zamieszczone przez EwkaM

                        – stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym

                        a po co mu to? ludzie kochani, ten, co na to wpadl chce sie klocic z teoria nabywania jezyka! dziecko komunikuje sie po to, zebu przekazac informacje, nadmierna dbalosc i wytykjanie bledow (bo przeciez do tego ten wymog sie sprowadza) moze w konsekwencji p[rzystopowac rozwoj mowy i spowodowac zamkniecie sie dziecka na jezyk;

                        • Zamieszczone przez EwkaM
                          ogólnopolska

                          ” ministerialna podstawa określa 65 umiejętności:
                          w tym:
                          – stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
                          – przejawia zaiteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki
                          – w skupieniu słucha muzyki, w tym muzyki powąznej
                          – wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
                          – podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z zpogody
                          – dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież
                          – w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych”

                          Wiecie co??? farsa.

                          • Zamieszczone przez ania_st
                            to moi chyba przez najbliższe 10 lat gotowości szkolnej nie osiągną

                            A niektórzy obawiam się, że nigdy…

                            • zmieniłam tytuł 😉

                              edit: chciałam – nie wiem jak

                              • hahaha
                                dobrze, ze my całą rodziną architekci jesteśmy to dzieci choć jeden punkt będą miały do przodu :);)

                                • Zamieszczone przez EwkaM
                                  zmieniłam tytuł 😉

                                  edit: chciałam – nie wiem jak

                                  Zmieniłaś tylko w swoim pierwszym poście, niestety więcej nie może zrobic zwykły user

                                  • Zamieszczone przez EwkaM
                                    czytałaś?

                                    no padłam po przeczytaniu wymagań dla pięciolatka
                                    [ja stara mam problemy z większością ]

                                    Przejrzałam same wymagania i
                                    1. Poprawna wymowa u Zu to jeszcze fikcja, ale zgodnie z zaleceniem stara się
                                    2. Zainteresowanie zabytkami o ile wieża Eiffela to zabytek to tak
                                    3. Muzyka – od niedawna faktycznie potrafi się zasłuchać
                                    4. Malarstwo, rzeźba itp. to już było wcześniej, czyż nie?
                                    5. Rozsądne decyzje? A bo ja wiem? Kiedyś na dwór w deszcz by nie wyszła i ja się bardzo cieszę, że się przemogła
                                    6. Zasadniczo pilnuje swoich rzeczy, a czy o nie dba? No nie bardzo. Raczej nie zgubi, ale może na przykład zdeptać…
                                    7. Coraz lepiej sobie radzi w sytuacjach życiowych

                                    Czyli w sumie nie jest źle, ale za to fatalnie rysuje, nie czyta i nie robi mnóstwa innych rzeczy, które umieją jej rówieśnicy.
                                    Tyle, że buty umie sobie zawiązać

                                    • Zamieszczone przez Figa123

                                      żródło: Gazeta Wyborcza, 16.01.2009.

                                      PS. Art. napisała ta sama pani która pisała o ankietach w p-lach na Bemowie.

                                      Ona jest gazetową specjalistka od reformy oświaty. Jak wrzucisz jej nazwisko to i z min. Hall rozmawiała i inne.

                                      • Zamieszczone przez kas
                                        Ona jest gazetową specjalistka od reformy oświaty. Jak wrzucisz jej nazwisko to i z min. Hall rozmawiała i inne.

                                        kompetentna znaczy

                                        • a mi sie nie wydaje ze te zadania sa zawyzone
                                          przeciez nasze dzieci sie interesuja i staraja
                                          michal sie stara znalezc sens w skladnii i fleksji 😉 inaczej niz szymon ale sie stara
                                          tak samo z zabytkami przeciez nie tak jak my sie interesuja ale sie inetresuja
                                          zwykla dziecieca ciekawosc
                                          w burze nie wyjda raczej na dwor
                                          to znaczy ze podejmuja decyzje itd
                                          nie panikujecie bez sensu?

                                          Znasz odpowiedź na pytanie: Superprzedszkolak ’09

                                          Dodaj komentarz

                                          Mozarella w ciąży

                                          Dzisiaj naszła mnie ochota na mozarellę. I tu mam wątpliwości – czy w ciąży można jeść mozzarellę?? Na opakowaniu nie ma ani słowa na temat pasteryzacji.

                                          Czytaj dalej →

                                          Ile kosztuje żłobek?

                                          Dziewczyny! Ile płacicie miesięcznie za żłobek? Ponoć ma być dofinansowany z gminy, a nam przyszło zapłacić 292 zł bodajże. Nie wiem tylko czy to z rytmiką i innymi. Czy tylko...

                                          Czytaj dalej →

                                          Dziewczyny po cc – dreny

                                          Dziewczyny, czy któraś z Was miała zakładany dren w czasie cesarki? Zazwyczaj dreny zdejmują na drugi dzień i ma on na celu oczyszczenie rany. Proszę dajcie znać, jeśli któraś miała...

                                          Czytaj dalej →

                                          Meskie imie miedzynarodowe.

                                          Kochane mamuśki lub oczekujące. Poszukuję imienia dla chłopca zdecydowanie męskiego. Sama zastanawiam się nad Wiktorem albo Stefanem, ale mój mąż jest jeszcze niezdecydowany. Może coś poradzicie? Dodam, ze musi to...

                                          Czytaj dalej →

                                          Wielotorbielowatość nerek

                                          W 28 tygodniu ciąży zdiagnozowano u mojej córeczki wielotorbielowatość nerek – zespół Pottera II. Mój ginekolog skierował mnie do szpitala. W białostockim szpitalu po usg powiedziano mi, że muszę jechać...

                                          Czytaj dalej →

                                          Ruchome kolano

                                          Zgłaszam się do was z zapytaniem o tytułowe ruchome kolano. Brzmi groźnie i tak też wygląda. dzieciak ma 11 miesięcy i czasami jego kolano wyskakuje z orbity wygląda to troche...

                                          Czytaj dalej →
                                          Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
                                          Logo
                                          Enable registration in settings - general