teoroia skoków rozwojowych – opis!!

W ksiazce zostalo opisanych 7 skoków rozwojowych jakie wystepuja w ciagu pierwszego roku zycia dziecka. Nie sa to okresy zwiazane z rozwojem fizycznym ale rozwojem ukladu nerwowego czyli psychicznym. Kazdy skok poprzedzony jest bezposrednio okresem kiedy dziecko jest marudne, ma problemy ze spaniem i wymaga wiecej uwagi od rodziców. Moze niekiedy sie wydawac, ze dzieci nawet cofnely sie w swoim rozwoju, natomiast gdy nastepuje sam skok czesto ma sie wrazenie, ze dziecko nauczylo sie wielu nowych rzeczy doslownie przez jedna noc.
Na poczatku okresy sa krótkie, moga trwac pare dni a im dziecko jest starsze, tym okresy te sa dluzsze.

Skoki rozwojowe wystepuja w wieku (jesli dziecko jest urodzone wczesnie lub pózno to nalezy doliczyc lub odliczyc czas, poniewaz rozwój neurologiczny liczy sie od momentu zaplodnienia):

5 tygodni (wrazenia), 7-9 tygodni (wzory), 11-12 tygodni (niuanse), 14-19 tygodni (wydarzenia), 22-26 tygodni (relacje), 33-37 tygodni (kategorie), 41-46 tygodni (sekwencje).

5 tygodni

Dziecko zaczyna byc bardziej uwazne i ”obudzone”, wszystkie zmysly sa wrazliwsze niz wczesniej. Od tej pory dziecko slyszy, widzi czuje zapach i smak zupelnie inaczej niz dotad i to moze sie mu wydawac niezrozumiale i przerazajace. Jedynym sposobem wyrazenia tego strachu jest krzyk i placz oraz szukanie bezpieczenstwa w ramionach rodziców.

Nowe umiejetnosci:
Patrzy slucha uwazniej i dluzej
Jest bardziej swiadome dotyku, zapachów
Usmiecha sie po raz pierwszy lub czesciej niz przedtem
Uklad pokarmowy moze funkcjonowac lepiej np dzecku odbija sie rzadziej, rzadziej wymiotuje
Moze plakac prawdziwymi lzami po raz pierwszy

8 tygodni

Dziecko zaczyna rozrózniac wzory w dzwiekach, zapachach i smaku, zauwaza, ze jego dlonie naleza do niego i jakie to uczucie gdy trzyma sie rece ponad glowa czy przed soba. Dziecko zaczyna miec kontrole nad swoimi ruchami ale nadal sa one nieskoordynowane.

Nowe umiejetnosci:
Podnosi glowe
Przekreca sie ze strony na brzuch i plecy
Kopie nózkami i macha raczkami
Chce siedziec na Twoich kolanach
Dotyka przedmiotów
Próbuje zlapac przedmiot
Trzyma przedmiot
Patrzy na ludzi wokól
Patrzy na wyraz twarzy
Patrzy na przedmioty, które sie swieca
Wydaje krótkie dzwieki i slucha siebie samego
Lubi sluchac piosenek

Nie wszystkie dzieci umieja robic to wszystko – rózne dzieci preferuja rózne czynnosci i róznie intensywnie je cwicza

12 tygodni

Jak wczesniej mozesz zauwazyc, ze dziecko jest bardziej krzykliwe, marudne, spi i je gorzej lub jest cichsze niz przedtem
W wieku 12 tygodni dziecko wkracza w swiat zniuansowany: dziecko uczy sie rozumiec delikatne róznice i zachowywac sie zróznicowanie. Moze np slyszec róznice w tonie glosu, zauwazac jak zmienia sie swiatlo w pokoju, kiedy slonce skryje sie za chmure. Zauwazysz, ze ruchy dziecka sa bardziej miekkie kiedy wyciaga raczki, by cos schwycic lub gdy odwraca glowe sledzac jakis ruch.

Nowe umiejetnosci:
Potrafi skoordynowac ruchy oczu i glowy sledzac ruch
Podnosci sie do pozycji siedzacej trzymajac sie Twoich dloni
Odpycha sie obiema nózkami lezac w foteliku lub na kocu
Lapie przedmioty obiema raczkami
Wklada wszystko do buzi
Oglada i bawi sie raczkami
Zauwaza, ze moze piszczec i zmienia ton glosu
Robi bable ze sliny
Wyraznie daje do zrozumienia, ze jest znudzone gdy np zbyt dlugo patrzy na ta sama zabawke

19 tygodni

Marudne okresy zaczynaja byc coraz dluzsze, moga trwac az do 6 tygodni i zaczac sie juz w 14-tym tygodniu.

Dziecko zaczyna rozumiec zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzacych z jednego w inny wzór. Innymi slowy moze np nauczyc sie wyciagnac reke po zabawke, zlapac ja jedna reka, potrzasnac, przekrecic i wlozyc do buzi. Inny przyklad to fakt, ze dziecko moze laczyc dzwieki w sekwencje – np mamama, tatata.

Nowe umiejetnosci
Przekreca sie z pleców na brzuch lub odwrotnie
Próbuje raczkowac
Podpiera sia na rekach i podnosi tulów
Lubi ruszac ustami, wypina jezyk
Moze wziac przedmiot do jednej reki i przelozyc go do drugiej
Wklada rzeczy, reke mamy, taty do buzi, zeby je zbadac, ugryzc
Próbuje uderzac zabawkami o stól
Zrzuca swiadomie zabawki na podloge
Szuka rodziców
Reaguje na wlasne odbicie w lustrze radoscia lub strachem
Reaguje na wlasne imie
Rozumie slowa
Wymawia nowe dzwieki vvv,sss, zzz, rrr itd
Uzywa spólglosek
Wyciaga rece, gdy chce by je podniesc
Cmoka ustami, gdy jest glodne
Odpycha butelke/piers gdy sie naje
Moze przesadnie reagowac np zakaslac jescze raz gdy rodzice zareagowali na poprzednie zakaslanie

26 tygodni
Okres marudzenia moze zaczac sie juz okolo 23 tygodnia i trwac okolo 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przyklad to, ze dziecko zle spi i wydaje sie miec koszmary senne, jest niesmiale w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, zeby zmieniac mu pieluche czy ubranie.
Duzo sie teraz dzieje – dziecko zaczyna widziec i rozumiec rozne relacje/stosunki. Zauwaza fizyczna odleglosc pomiedzy przedmiotami i pomiedzy ludzmi. Pierwsza rzecza, która dziecko zauwaza i na co reaguje jest odleglosc pomiedzy nim samym a rodzicami. Swiadomosc, ze mama i tata niebezpiecznie zwieksza ta odleglosc a w dodatku samemu nie mozna miec na to wplywu moga byc dla dziecka przerazajace.
Bardzo absorbujaca i interesujaca jest obecnie obserwacja polozenia róznych rzeczy wobec siebie – rzeczy moga byc w sobie wzajemnie, na sobie, pod soba itd.
Dziecko zaczyna zauwazac jak wplywac na rozwój wypadków, co robic zeby sie cos dzialo. Wylacznik swiatla jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauwazac, ze niektóre rzeczy/sytuacje sa ze soba zwiazane. Np ze klucz przekrecony w dziurce w drzwiach wejsciowych oznacza, ze tata jest w domu!
Nastepnym krokiem jest zrozumienie, ze ludzie i zwierzeta dopasowywuja wzajemnie ruchy np kiedy ida obok siebie. Dziecko zaczyna rozumiec, gdy cos jest ”nie tak” np gdy ludzie zderza sie ze soba – to moze byc zabawne – ale i przerazajace.
Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynowac swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej.
Bardzo wazne jest, by pamietac, ze dla kazdego dziecka swiat relacji bedzie innym – wlasnym- przezyciem – calkowicie opartym na tych umiejetnosciach, które dziecko zdobylo w poprzednich skokach rozwojowych.

Nowe umiejetnosci:
Siada samo
Stoi bez pomocy, idzie z pomoca
Obchodzi stól przytrzymujac sie
Idzie pchajac rzeczy przed soba
Raczkuje
Chwyta male przedmioty za pomoca palca wskazujacego i kciuka
Umie uderzac dwoma przedmiotami o siebie trzymajac je w obu dloniach
Podnosi dywan, by zobaczyc, co sie pod nim znajduje
Wyjmuje zabawki ze skrzynki i wklada je do skrzynki
Zdejmuje skarpetki
Karmi mame, tate i psa
Przenosi wzrok z jednego obrazka na drugi w ksiazce z obrazkami
Obserwuje ruchy osoby, która sie dziwnie zachowuje
Patrzy uwaznie na szczególy np na metke przyszyta do misia
Tanczy, gdy slyszy muzyke
Nasladuje klaskanie
Nasladuje machanie raczka na pozegnanie
Protestuje, gdy mama czy tata wychodzi
Raczkuje za mama czy tata
Slucha uwaznie glosów w telefonie
Laczy zdarzenia i slowa, rozumie proste polecenia np ” nie rób tak”

37 tygodni

Jak poprzednio – i ten skok zaczyna sie okresem marudzenia – dziecko krzyczy czesciej, jest niesmiale, nie ma apetytu, ”wisi” na rodzicach, i czasami wydaje sie zapomiec, to, czego sie dotychczas nauczylo – wydaje sie bardziej ”dziecinne” .

Okolo 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauwazac i rozumiec, ze swiat mozna podzielic na grupy. Dziecko zauwaza, ze rzeczy moga miec cechy wspólne np moga brzmiec lub pachniec podobnie.
Dziecko zaczyna rozumiec slowo ”kon” w ten sposób, ze wszystkie konie naleza do tej samej grupy, niezaleznie od tego, czy sa czarne czy brazowe, czy sa stoja w stajni czy tez na lace, czy sa z porcelany czy tez sa prawdziwe. Wszystkie sa konmi.
Zrozumienie pojec w ten sposób wymaga czasu i treningu – dziecko staje sie malym naukowcem! Pracuje ciezko nad poznawaniem swiata poprzez wzrok, sluch, smak i dotyk, eksperymentuje nad podobienstwami i róznicami.
Niektózy badacze uwazaja, ze w tym wieku zaczyna rozwijac sie inteligencja. Kiedy dziecko zaczyna dzielic swiat wedlug kategorii jego sposób myslenia zaczyna byc podobny do myslenia doroslych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumiec wlasne dzieci poniewaz mysla w podobny sposób do naszego.

Nowe umiejetnosci
Pokazuje, ze rozpoznaje ksztalty
Pokazuje, ze uwaza, iz cos jest zabawne – za pomoca gestów czy odglosów
Rozumie nazwy przedmiotów np skarpetka czy kotek
Wola czlonków rodziny – za pomoca róznych dzwieków
Pociesza/przytula swoje zabawki
Robi miny do wlasnego odbicia w lustrze
Po raz pierwszy jest zazdrosne gdy mama lub tata przytula inne dziecko
Zachowuje sie szczególnie grzecznie, gdy czegoc chce
Bierze inicjatywe do zabawy
Prosi mame lub tate, by zaspiewali piosenke lub klaskali

46 tygodni

Okolo 41-42 tygodnia moze rozpoczac sie okres marudzenia, który moze trwac do 5-ciu tygodni. Dziecko moze byc bardziej marudne, niesmiale, mniej samodzielne i bardziej ”dziecinne”. Zachowanie moze sie szybko zmieniac i dziecko moze byc bardzo grzeczne by za chwile bardzo rozrabiac – wszystko po to, by zwrócic na siebie uwage.

To wszystko jest wprowadzeniem do nastepnego skoku rozwojowego – swiata sekwencji. W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdowac i tworzyc sekwencje za pomoca swoich zmyslów. W poprzednim skoku dziecko czesto rozbieralo przedmioty na czesci po to, by je zbadac – obecnie zacznie je w tym celu skladac – na przyklad budowac wieze z klocków zamiast rozbierac zbudowana wieze.
Twoje dziecko zaczyna laczyc zdarzenia – np zebranie swoich ubranek z podlogi i wlozenie ich do kosza na brudna bielizne. Zauwazysz, ze dziecko zaczyna rozumiec, ze niektóre zdarzenia zazwyczaj nastepuja po sobie i ze wie, jakie nastepne zdarzenie nastapi po poprzednim. Twoje dziecko np popatrzy na magnetofon, gdy skonczy sie tasma, bys zmienil strone kasety.
Dziecko zaczyna wskazywac na rzeczy i nazywac je, lubi, gdy robisz to samo. Nastepnym krokiem bedzie pokazywanie w kierunku, w którym masz isc, gdy trzymasz je w ramionach.

Nowe umuejetnosci
Wskazuje na i nazywa rzeczy
Wskazuje na i chce bys nazywal rzeczy
Mówi ”nie” gdy nie chce czegos zrobic
Umie udawac glosy zwierzat
Mówi ”mmm” gdy chce jescze jesc
Wie, co pasuje do siebie i moze wlozyc okragly klocek do okraglej dziury
Próbuje ulozyc proste puzle
Patrzy na lampe i wyciaga do niej rece, gdy naciskasz na wlacznik
Próbuje rozmawiac przez telefon
Próbuje rysowac na papierze
Próbuje uczyc sie chodzic pchajac np chodzik czy krzeslo
Znajduje cos do wspinania jesli chce sie do czegos dostac
Schodzi tylem z kanapy czy schodów
Próbuje celowac gdy rzuca pilka
Wyraznie daje do zrozumienia, ze chce sie z Toba bawic i wyraznie sie z Toba bawi
Szuka przedmiotu, który ukrylas
Ukrywa przedmiot samo, czeka i smieje sie gdy go znajdziesz
Podaje Ci przedmioty bys wlozyl je do szafy
Przynosi przedmioty np pieluche
Przynosi szczotke i zamiata
Nasladuje Twoje czynnosci np miesza w garnku
Próbuje sie samo rozbierac
Próbuje ubrac skarpetke czy bucik
Uzywa szczoteczki do zebów
Daje Ci posmakowac, to, co samo je
”Oszukuje” Cie gdy chce sie bawic udajac, ze nie umie tego, co wiesz, ze juz umie

1 odpowiedzi na pytanie: teoroia skoków rozwojowych – opis!!

marti1 Dodane ponad rok temu,

Re: teoroia skoków rozwojowych – opis!!

strasznie fajne! dzięki 🙂

Aniołek (8.2003) i Filipek (19.05.2006)

Znasz odpowiedź na pytanie: teoroia skoków rozwojowych – opis!!?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dla starających się
monitoring i ...marzenia
Byłam dziś u gina. Będzie monitorował moją owu- pierwszy raz. Dziś 14dc(przy cyklach34dni) pęcherzyk 13mm, za dwa dni mam znów iść. Powiedział,że w tym miesiącu podziałamy. Natomiast nie zlecił mi
Czytaj dalej
Mam z dzieckiem taki problem
Nierówne bicie serca
Wczoraj kiedy leżałam obok mojej śpiącej Alicji zauważyłam , a właściwie wysłuchałam, że czasami serduszko bije jej dość nierówno. jestem bardzo zaniepokojona. Niedawno byłyśmy u lekarki i było wszystko w
Czytaj dalej