6latki pojdą do szkoły:(

[Zobacz stronę]

Strona 3 odpowiedzi na pytanie: 6latki pojdą do szkoły:(

  1. Zamieszczone przez kotagus
    Wiesz, cały czas mi pobrzmiewa w głowie, że lepiej żeby był jednym z najmłodszych i “ciągnął” w stronę starszaków niż żeby był najstarszy i się rozleniwiał przy młodszych. Zresztą nasi synowie mądrzy są i dadzą sobie radę 😉
    Teraz też jest w grupie mieszanej i od pani wiem, że ambitnie robi te zadania przeznaczone jakby dla rocznika wyżej.

    rzadko który rodzic zakłada że jego dziecko sobie nie poradzi, ale co wtedy kiedy to ciągnięcie w górę do rówieśników spowoduje że dziecko będzie o sobie myślało że jest gorsze?

    Hanka

    • A ja sama zdecydowałam, ze moją 6 latkę poślę w tym roku do I klasy – nawet

      już ją zapisałam do szkoły. Zuza chodzi teraz do zerówki przedszkolnej, bo zaczęła przedszkole rok wcześniej i po konsultacji z panią, a także ciotką, który dyrektoruje w jednej z podstawówek i oświeciła mnie co nieco w sprawie nowej podstawy programowej zdecydowałam, że wolę, żeby moje dziecko poszło do I klasy, bo inaczej ma 2 lata “w plecy” tzn. 2 kolejne lata powtarzałaby informacje zdobyte już w “0”. Nowa podstawa przewiduje, iz program “0” ma być realizowany w I klasie, a “0” wcale nie będzie miała obowiązku przygotowania do pisania i czytania.

      • Zamieszczone przez gonia2329
        A ja sama zdecydowałam, ze moją 6 latkę poślę w tym roku do I klasy – nawet

        już ją zapisałam do szkoły. Zuza chodzi teraz do zerówki przedszkolnej, bo zaczęła przedszkole rok wcześniej i po konsultacji z panią, a także ciotką, który dyrektoruje w jednej z podstawówek i oświeciła mnie co nieco w sprawie nowej podstawy programowej zdecydowałam, że wolę, żeby moje dziecko poszło do I klasy, bo inaczej ma 2 lata “w plecy” tzn. 2 kolejne lata powtarzałaby informacje zdobyte już w “0”. Nowa podstawa przewiduje, iz program “0” ma być realizowany w I klasie, a “0” wcale nie będzie miała obowiązku przygotowania do pisania i czytania.

        W obecnej zerówce dziecko nie musi znać dwuznaków dz dż ci zi si, zmiękczeń ś ć itp
        Nie musi pod koniec zerówki pisać zdań z pamięci
        Nie musi czytać płynnie i pisać starannie

        A w nowej 1 klasie na koniec takie są wymagania

        • Po pierwszej klasie dziecko musi umieć:
          1. Edukacja polonistyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania
          się. Dbałość o kulturę języka. Początkowa nauka czytania i pisania. Kształtowanie
          umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych. Uczeń kończący klasę I:
          1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę
          języka:
          a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce
          zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje
          spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,
          b) w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje
          pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do
          sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno,
          c) uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i
          szkolnym, także inspirowane literaturą;
          2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:
          a) rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje
          uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,
          b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
          c) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę
          i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),
          d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba,
          zdanie,
          e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów
          (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwością czyta lektury
          wskazane przez nauczyciela,
          f) korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy
          dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;
          3) w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych:
          a) uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem
          zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,
          6
          b) rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w
          odgrywanej scence,
          c) odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty
          prozy.
          2. Język obcy nowożytny. Wspomaganie dzieci w porozumiewaniu się z osobami, które
          mówią innym językiem. Uczeń kończący klasę I:
          1) rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
          2) nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;
          3) recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;
          4) rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami,
          przedmiotami.
          3. Edukacja muzyczna. Wychowanie do odbioru i tworzenia muzyki: śpiewanie
          i muzykowanie, słuchanie i rozumienie. Uczeń kończący klasę I:
          1) powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego, wykonuje
          śpiewanki i rymowanki;
          2) odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża nastrój
          i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki);
          3) realizuje proste schematy rytmiczne (tataizacją, ruchem całego ciała);
          4) wie, Że muzykę można zapisać i odczytać;
          5) świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wygraża swe doznania werbalnie
          i niewerbalnie;
          6) kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu
          narodowego.
          4. Edukacja plastyczna. Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby. Wyrażanie własnych
          myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Przygotowanie do korzystania z
          medialnych środków przekazu. Uczeń kończący klasę I:
          1) wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie
          i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt,
          barwa, faktura;
          2) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią,
          opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
          3) wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę) i wykorzystuje je w małych
          formach teatralnych; tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej
          regionu, w którym mieszka;
          4) rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę zieleni),
          malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat.
          5. Edukacja społeczna. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami
          i dorosłymi. Uczeń kończący klasę I:
          1) potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi;
          wie, Że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, Że nie
          należy kłamać lub zatajać prawdy;
          7
          2) współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach Życiowych;
          przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie
          dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;
          3) wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi,
          wywiązuje się z powinności wobec nich;
          4) ma rozeznanie, Że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania
          do realiów ekonomicznych rodziny;
          5) zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należmy się zwrócić
          o pomoc;
          6) wie, gdzie mnożna bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie mnożna i dlaczego;
          7) potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie,
          czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak mnożna się do?
          nich zwrócić o pomoc;
          8) wie, jakiej jest narodowości, Że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się
          w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje
          flagę i hymn Unii Europejskiej.
          6. Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody Ożywionej
          i nieożywionej. Uczeń kończący klasę I:
          1) w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt:
          a) rozpoznaje rośliny i zwierzęta Żyjące w takich środowiskach przyrodniczych,
          jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka),
          b) zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty
          i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy,
          c) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie
          domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle
          i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody),
          d) wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników
          przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez
          dżdżownice,
          e) zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie
          łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie
          odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny,
          zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę
          i upalne lato,
          f) zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin
          (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji
          zagrożenia,
          g) wie, Że należmy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w Życiu
          człowieka, roślin i zwierząt,
          h) wie, Że należmy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań
          ekologicznych;
          2) w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych:
          a) obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody,
          b) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, i stosuje
          się do podanych informacji o pogodzie, np. ubiera się odpowiednio do pogody,
          8
          c) nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór
          roku, podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo
          wynikające z pogody,
          d) zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan,
          powódź, pożar, i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
          7. Edukacja matematyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie
          wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci. Uczeń kończący klasę I:
          1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:
          a) ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów
          w porównywanych zbiorach,
          b) układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je; wybiera
          obiekt w takiej serii, określa następne i poprzednie,
          c) klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do
          ubrania,
          d) w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się
          rozumnie, dąży do wykonania zadania,
          e) wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów
          względem obranego obiektu; orientuje się na kartce papieru, aby odnajdować
          informacje (np. w lewym górnym rogu) i rysować strzałki we właściwym
          kierunku,
          f) dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); zauważa, Że jedna figura jest
          powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje regularny wzór (np.
          szlaczek);
          2) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
          a) sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu
          liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres
          do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),
          b) wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub
          rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje
          w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,
          c) radzi sobie w sytuacjach Życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga
          dodawania lub odejmowania,
          d) zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej
          sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;
          3) w zakresie pomiaru:
          a) długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości
          obiektów,
          b) ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, Lżejsze; wie,
          Że towar w sklepie jest pakowany według wagi,
          c) płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,
          d) czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy
          kalendarz, i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim
          zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych
          zajęć i domowych obowiązków;
          4) w zakresie obliczeń pieniężnych:
          9
          a) zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą
          monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży,
          b) zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.
          8. Zajęcia komputerowe. Uczeń kończący klasę I:
          1) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program,
          korzystając z myszy i klawiatury;
          2) wie, jak trzeba korzystać z komputera, Żeby nie narażać własnego zdrowia;
          3) stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
          9. Zajęcia techniczne. Wychowanie do techniki (poznawanie urządzeń, obsługiwanie
          i szanowanie ich) i działalność konstrukcyjna dzieci. Uczeń kończący klasę I:
          1) w zakresie wychowania technicznego:
          a) wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr, wodę);
          majsterkuje (np. latawce, wiatraczki, tratwy),
          b) zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki, odkurzacza,
          zegara), posługuje się nimi, nie psując ich,
          c) buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu, np. szałas,
          namiot, wagę, tor przeszkód; w miarę możliwości konstruuje urządzenia
          techniczne z gotowych zestawów do montażu np. dźwigi, samochody,
          samoloty, statki, domy;
          2) w zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
          a) utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni
          i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
          b) zna zagroŻenia wynikające z niewłaściwego Używania narzędzi i urządzeń
          technicznych,
          c) wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze)
          i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji
          wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
          10. Wychowanie fizyczne. Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci i edukacja zdrowotna.
          Uczeń kończący klasę I:
          1) uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami;
          2) potrafi:
          a) chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować,
          b) pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne,
          c) wykonywać ćwiczenia równoważne;
          3) dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;
          4) wie, Że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i Że mnożna im zapobiegać poprzez:
          szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną,
          przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby;
          5) wie, Że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych
          (np. środków czystości, środków ochrony roślin);
          6) wie, Że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.
          10
          Podane umiejętności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju fizycznym. Umiejętności dzieci
          niepełnosprawnych ustala się stosownie do ich możliwością.
          11. Etyka. Przybliżanie dzieciom uważnych wartości etycznych na podstawie baśni, bajek
          i opowiadań, a także obserwacji Życia codziennego. Uczeń kończący klasę I:
          1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (współpracuje
          w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych (grzecznie
          zwraca się do innych, ustępuje osobom starszym miejsca w autobusie, podaje
          upuszczony przedmiot itp.);
          2) wie, Że nie mnożna dążyć do zaspokojenia swoich pragnień kosztem innych; nie
          niszczy otoczenia;
          3) zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest prawdomówność, stara się
          przeciwstawiać kłamstwu i obmowie;
          4) wie, Że nie wolno zabierać cudzej własności bez pozwolenia, pamięta o oddawaniu
          pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich;
          5) niesie pomoc potrzebującym, także w sytuacjach codziennych;
          6) wie, Że ludzie Żyją w różnych warunkach i dlatego nie należmy chwalić się
          bogactwem ani nie należmy dokuczać dzieciom, które wychowują się w
          trudniejszych warunkach.

          • Dla porównania w starej podstawie programowej wychowania przedszkolnego czyli 0
            odwołanie do czytania i pisania:


            Poznawanie, stosowanie, tworzenie symboli i znaków.
            ….
            Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i
            komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania i
            rozwijania umiejętności czytania i pisania, w tym czytania i pisania liczb).
            ….
            Umożliwienie dziecku odczytywania i zapisywania liczb cyframi oraz porównywania
            liczb i liczenia.

            całość można znaleźć w starej podstawie programowej wychowania przedszkolnego

            • Zamieszczone przez Dinna
              Jak to nieuniknioną? Czy Twoje dziecko w tym roku będzie miał 6 czy 5 lat?
              Nikt nie może Ciebie zmusić do tego byś pięciolatka posłała do zerówki, nawet jeśli grupy są łączone to 5 latki robią swoje a 6 swoje

              jestem w szkoku jeśli że takie naciski mają miejsce

              Spokojnie.
              Nie odczuwam tego ( ani mój syn również ) jako nacisk. Nikt mnie do tego nie zmusza.
              Po prostu po rozmowie z nauczycielem mojego syna wiem, że on już na tę zerówkę jest gotów. Sprawnie liczy i czyta, ma szerokie ( jak na swój wiek ) zainteresowania i wiadomości.
              Śledzę jego rozwój na tyle pilnie by wiedzieć że jest to dziecko ciekawe świata i szybko chłonące rzeczy które go interesują.
              Wstrzymywanie go z zerówką nie ma więc sensu ( choć pierwotnie nie brałam tego pod uwagę )
              Grupy w naszym przedszkolu są zróżnicowane wiekowo od 3-5, 6-latków.
              Takie jest założenie pedagogiczne.

              • Nieporozumienie wzięło się z tego, że napisałaś, że wezwano Cię na dywanik i powiedziano, ze poslanie do zerowki jest nieuniknione 🙂
                Faktycznie po takim opisie chyba można zrozumieć, że Was nakłoniono 😉

                Fajnie, ze jest inaczej i że po prostu jestescie gotowi (ale można bylo tego nie wiedziec).

                • zdaje się Lea, że masz rację.
                  Często piszę coś z przymrużeniem oka a niekoniecznie to przymrużenie w tekście widać. 😉

                  • Tzn. ja nie wiem jak dinna zrozumiala – ja po prostu tak zrozumialam.

                    Gdyby moj synek mial obecnie takie umiejetnosci i jeszcze np. mialby z kim isc do tej pierwszej klasy – zrobilabym tak, jak Wy.

                    Choc zgadzam sie z Dinna, ze stwierdzenie, ze obecny program klasy I to to samo co dawny program klasy 0 – nie jest pracyzyjne i takie uproszczenia nie dziwia mnie w ustach rodzicow, natomiast w ustach pedagogow – tak.

                    U nas koncu po zebraniu. Jako ze choram, posłałam meza, wrocil zawiedziony:
                    “powiedzieli mi tyle, co Ty mowilas”
                    😉
                    O I klasie w grupie mojego synka mysli jeden rodzic. (Mysli = waha sie, ale nie wie jeszcze)

                    • Moja Klara z 2006 roku, więc ją na pewno obejmie obowiązek… Antek 2005 i też pójdzie do szkoły jako 6 latek, przynajmniej będą szli tym samym programem…

                      Znasz odpowiedź na pytanie: 6latki pojdą do szkoły:(

                      Dodaj komentarz

                      Angina u dwulatka

                      Mój Synek ma 2 lata i 2 miesiące. Od miesiąca kaszlał i smarkał a od środy dostał gorączki (w okolicach +/- 39) W tym samym dniu zaczął gorączkować mąż –...

                      Czytaj dalej →

                      Mozarella w ciąży

                      Dzisiaj naszła mnie ochota na mozarellę. I tu mam wątpliwości – czy w ciąży można jeść mozzarellę?? Na opakowaniu nie ma ani słowa na temat pasteryzacji.

                      Czytaj dalej →

                      Ile kosztuje żłobek?

                      Dziewczyny! Ile płacicie miesięcznie za żłobek? Ponoć ma być dofinansowany z gminy, a nam przyszło zapłacić 292 zł bodajże. Nie wiem tylko czy to z rytmiką i innymi. Czy tylko...

                      Czytaj dalej →

                      Dziewczyny po cc – dreny

                      Dziewczyny, czy któraś z Was miała zakładany dren w czasie cesarki? Zazwyczaj dreny zdejmują na drugi dzień i ma on na celu oczyszczenie rany. Proszę dajcie znać, jeśli któraś miała...

                      Czytaj dalej →

                      Meskie imie miedzynarodowe.

                      Kochane mamuśki lub oczekujące. Poszukuję imienia dla chłopca zdecydowanie męskiego. Sama zastanawiam się nad Wiktorem albo Stefanem, ale mój mąż jest jeszcze niezdecydowany. Może coś poradzicie? Dodam, ze musi to...

                      Czytaj dalej →

                      Wielotorbielowatość nerek

                      W 28 tygodniu ciąży zdiagnozowano u mojej córeczki wielotorbielowatość nerek – zespół Pottera II. Mój ginekolog skierował mnie do szpitala. W białostockim szpitalu po usg powiedziano mi, że muszę jechać...

                      Czytaj dalej →

                      Ruchome kolano

                      Zgłaszam się do was z zapytaniem o tytułowe ruchome kolano. Brzmi groźnie i tak też wygląda. dzieciak ma 11 miesięcy i czasami jego kolano wyskakuje z orbity wygląda to troche...

                      Czytaj dalej →
                      Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
                      Logo
                      Enable registration in settings - general