Forum: Wiek przedszkolny
6-latki obowiązkowo do szkoły- na jakim etapie ustawa?
nie jestem w stanie na bieżąco śledzić informacji więc może ktoś mnie uświadomi
muszą iść obowiązkowo od 2012 roku czy nie?
odroczyli obowiązek 6 latków?
pogubiłam się a jest to dla mnie istotne
Strona 2 odpowiedzi na pytanie: 6-latki obowiązkowo do szkoły- na jakim etapie ustawa?
Stan na dzień: 17 października 2011
Moj 6 latek w 1 klasie:
– nie czytają
– poznali dopiero litery: o, a, l, i
– głownie się bawią
– malują
– mają dużo prac usprawniających i ćwiczących ręce do pisania
– piszą poznane literki i rysują szlaczki
– dodają, odejmują w zakresie do 10
– przeliczają, dzielą, szukają cześci wspólnej zbiorów (w zakresie do 10. np. 10 kaczek)
dzieci które wyskakują ponad poziom/mają jakieś problemy itp:
– dostają do domu specjalne ksiązki do czytania (dla tych czytających)
– dostajądo domu róznego typu materiały na ksero – a to usprawniające ręke, a to do głoskowania itp itd.
Mam obecnie dzieci w pierwszej i drugiej klasie idące nowym programem i uwierz mi program jest dostosowany do sześciolatka. Przez pierwszy miesiąc w zasadzie nie wyszli poza to co robili w przedszkolu w pięciolatkach. Dodam, że znam także program zerówki przed reformą (córka miała odroczony obowiązek szkolny i szansę zapoznania się ze starą i nową zerówką i nową pierwszą klasą) i fakt w zreformowanej pierwszej klasie robi się trochę więcej niż w starej zerówce ale niewiele, a godzin dydaktycznych w pierwszej klasie jest więcej niż było w starej zerówce i czasu na realizację starcza.
A różnice wieku w obu klasach wynoszą nawet 3 lata – szkoła integracyjna.
Realnym problemem jest niedostosowanie szkół i tu się kłócić nie będę bo przeciętny sześciolatek jakby nie liczyć emocjonalnie jest mniej dojrzały niż siedmiolatek i gorzej sobie będzie radził z wyzwaniem jakim może być kiepsko działająca szkoła.
U nas czyta pani prosząc także o pomoc dzieci, które umieją czytać. Jak już pisałam u nas różnica wieku to nawet prawie trzy lata – jest dziecko z 2003 r i mój “ekstremista” z grudnia 2005. I też sobie radzi. I każdą literkę w pocie czoła kaligrafuje. I towarzysko nie odstaje.
No to się pochwaliłam.
U nas tak samo 🙂
J. sześciolatka radzi sobie bez problemów
I też pracujemy na “Razem w szkole” 🙂
I tu też się mogę podpisać 😀
J. też z lutego 😉
No i brawo 🙂
Dziękuję 🙂
O-żesz-kurcze, grudzień! Hardcorowo. A skoro nie odstaje towarzysko, tzn. dostosowany. Super!
Mój 6-latek chodzi do zerówki w przedszkolu i jestem zadowolona. Znajomi mi radzili, żeby posłać go do 1 klasy, ale nie zdecydowałam się i nie żałuję.
To i ja się wypowiem:-)
mój 6cio latek /lipiec/ poszedł do pierwszej klasy – absolutnie uważam, że to była najlepsza decyzja jaką mogłam podjąć.
moja jeszcze 4latka /30 listopad:D/ chodzi do zerówki w szkole i tu również nie widzę powodu do zmartwień, bo Mała rewelacyjnie sobie radzi z nauką łącznie z porannym wstawaniem i wędrówką do autobusu szkolnego o 6.45…
Jednak gdybym we wrześniu miała wybór – zostawiłabym Małą w domu – nie puszczałabym jej do przedszkola, uważam, że emocjonalnie potrzebuje tego roku spędzonego w domu… Teraz, nie wiedzę sensu, aby powtarzać klasę w zerówce, dlatego puszczę ją do pierwszej klasy po wakacjach…
Z tego co wyczytałam na stronie ministerstwa oraz w gazecie prawnej chyba w poniedziałek, dzieci pozostające w zerówce drugi rok czyli nasze obecne 5 latki, które nie pójdą do szkoły od września 2012 nie będą powtarzać programu. Będą miały inny rozszerzony program dostosowany do ich wieku i potrzeb. Także i o tym pomyślano aby 2 lata maluchy nie uczyły się tego samego. Jak dla mnie zmienia to postać rzeczy diametralnie bo jednak nauka innych rzeczy a nie powtórka sprawia iż drugi rok w zerówce nie musi być zmarnowany a może okazać się rozwijającym i kontynuującym przygotowanie do szkoły.
Przekopiowane ze strony MEN
Jeszcze przez dwa lata sześciolatki w pierwszej klasie zgodnie z wolą rodziców
Dodany: 24 listopada 2011, uaktualniony: 24 listopada 2011
Od września naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych rozpoczęło około 20% wszystkich dzieci sześcioletnich. W obecnym roku szkolnym sześciolatki uczęszczają do blisko 90% szkół podstawowych lub oddziałów przedszkolnych funkcjonujących w szkołach. Niektóre szkoły potrzebują jednak więcej czasu na włączenie się w realizację tej części reformy systemu oświaty.
Aby umożliwić samorządom odpowiednie przygotowanie wszystkich szkół, biorąc jednocześnie pod uwagę oczekiwania rodziców i chcąc zapewnić jak najszerszy udział dzieci pięcioletnich w wychowaniu przedszkolnym, Minister Edukacji Narodowej przekazuje do konsultacji społecznych projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zakładający:
1. Przedłużenie o dwa lata okresu, w którym rodzice podejmują decyzję o rozpoczęciu przez dziecko sześcioletnie edukacji szkolnej. Oznacza to, że o rozpoczęciu nauki w szkole dzieci urodzonych w latach 2006 i 2007 nadal decydować będą rodzice,
2. Objęcie obowiązkiem szkolnym wszystkich dzieci sześcioletnich od 1 września 2014 roku. Oznacza to, że dzieci urodzone w 2008 roku i w latach kolejnych będą rozpoczynały naukę w szkole w wieku sześciu lat.
Dzieci pięcioletnie nadal będą objęte obowiązkiem uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym.
Dzieci urodzone w latach 2006 i 2007, które – zgodnie z decyzją rodziców – nie rozpoczną nauki w szkole w wieku sześciu lat, będą nadal uczęszczać do przedszkoli lub oddziałów przedszkolnych w szkołach.
Dla tych dzieci nauczyciele wymienionych placówek opracują program, rozszerzający zdobytą wcześniej wiedzę i umiejętności, który będzie uwzględniał ich potrzeby rozwojowe.
W podjęciu decyzji o zapisaniu sześciolatka do klasy pierwszej rodzicom pomoże informacja o poziomie przygotowania dziecka do edukacji szkolnej, przygotowana przez nauczyciela w przedszkolu.
Wydłużenie do 2014 roku terminu wprowadzenia obowiązku nauki dla sześciolatków umożliwi samorządom skorzystanie m.in. ze środków przeznaczonych na realizację rządowego programu?Radosna szkoła”.
Cywilizacyjna zmiana, jaką jest jak najwcześniejsze objęcie dzieci zorganizowaną edukacją, zapewnia im szybszy rozwój, wcześniejsze odkrywanie ich talentów i korygowanie ewentualnych deficytów. Chcemy, aby pod tym względem polskie dzieci miały warunki porównywalne z ich europejskimi rówieśnikami. W większości krajów europejskich naukę podejmują dzieci sześcioletnie i młodsze np. od 4. roku życia w Irlandii Północnej i Luksemburgu; od 5. roku życia w Anglii, Holandii, na Łotwie, w Szkocji, Walii i na Węgrzech; od 6. roku życia w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, w Niemczech, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii i we Włoszech.
Znasz odpowiedź na pytanie: 6-latki obowiązkowo do szkoły- na jakim etapie ustawa?