Witam wszystkich zainteresowanych tematem!
Nie widzę czy jest już podobny wątek. Ale szukałam i nie wydaje mi się żeby temat był poruszony. Ciekawa jestem czy są tu wśród nas rodzice dzieci z Zespołem Zaburzeń Autystycznych, [Zobacz stronę] lub też wyżej wymienionych. W ostatnich czasach problem stał się powszechny i coraz więcej jest dzieci diagnozowanych więc mam nadzieje, że wątek też się przyda. Zapraszam wszystkich zainteresowanych!!!
Ja jestem mamą dwójki chłopców- 6 letniego Adasia i 1,5 rocznego Alka. Adaś jest w trakcie diagnozy pod kątem wszystkich wymienionych w wątku zaburzeń. Codzienne życie z tymi przypadłościami to bardzo ciężka praca, wymagająca olbrzymiej dozy cierpliwości i zrozumienia. Byłoby mi bardzo przyjemnie gdyby ktoś zechciał podzielić się ze mną swoimi doświadczeniami,poradami i refleksjami.
Serdecznie pozdrawiam.
Strona 20 odpowiedzi na pytanie: Autyzm, Zespół Aspergera, ADHD, Dyspraksja i inne kwiatki:)
witam,
chciałam iśc na diagnozę ale na NFZ czeka się 12 miesięcy minimum 🙄 nie ma szans wczesniej, zdecydowaliśmy się na prywatną, ale to koszt około 900 zł, do tego jestem przekonana ze będzie potrzebna terapia, 1200 zł za 15 spotkań, plus dojazdy do krakowa,
Dziewczyny powiedzcie mi, jak chodzice do logopedy to program macie dostosowany do dziecka czy lecicie z programem, ja chodzę prywatnie, bo czas oczekiwania na logopedę to 12-18 miesięcy, bo ja sie wczoraj dowiedziałam od innego logopedy (znajomego) że maja obowiązek lecieć w przypadku tej placówki do której chodze zgodnie z metoda krakowską, i teraz się zastanawiam czy przypadkiem nie wyrzucam kasy w błoto, bo książeczkę mogę sobie sama z dzieckiem czytać, bo On doskonale powtarza sylaby, słowa ale ich nie uzywa na co dzięń, bo ja cały czas byłam przekonana ze program jest dostosowany do dziecka i jego potrzeb a nie ze dziecko ma się wstrzelić w program, logopeda nawet nie była mi wstanie powiedzieć jak stymulować lewą półkulę…
neurologa mamy we środę na szczęscie na NFZ, jak mi nie spasuje to mam przyjśc do pediatry po kolejne skierowanie, i na tę chwile mocno zastanawiamy się nad TRENINGI EEG BIOFEEDBACK ale czekamy na neurologa.
A to fajnie:) zdjecie prosze 🙂
A ja miałam zrobic ten kwestionariusz SI na jutro ale Alek złapał zapalenie ucha i ma temperature. Spałam 3 godziny tylko bo musiałam zbijać a potem szkoła, lekarz apteka i cały dzien użeranie się. Wcale nie je już 2 dni. Ale pije, moze mu jutro poprawi się po antybiotyku??
I teraz mnie czeka udzielanie odpowiedzi na jakies 60 pytan:( załamka. Już spac mi sie chce jak nie wiem w domu syf a pani jutro o 1 przychodzi, jeszcze kot ma za małą kuwete i wszystko rozgrzebuje i wywala poza i trzeba za każdym razem podłoge sprzątac..
eWERDA PIESECZKI podrosną to zrobie im zdiecie. Teraz nie chcę mlodej matki stresowac 🙂
Dziś tez jedziemy po 2 chomiki. Chlopaki cieszą sie niesamowiecie. Do F jeszcze slabo dociera ze obiecane dziś jest dziś.Wieczorem oblędu dostanie 😀
Aggulec u nas logopeda zawsze program do dziecka ukladal. Zadnych ksiązeczek nie czytal z F bo F tego nie lubił. na początku to wogole ta kobieta niewiedziala jak ma z F pracowac, jak mowić, ze ona go nie rozumie, ze on to prawie wogole nie mowi. Wiec jej wytlumaczylam ze wlasnie dlatego trafił do logopedy. Zeby darowala sobie wyprowadzanie literki R bo seplenienie to za kilka lat z nim pocwiczy, teraz milo by było zeby wydobyla z niego chęc uzywania polskich słow.
F mial logopede w p-lu, jezdził tez do osrodka dla autystów, tam mial zajecia z terapeutka i ona najbardziej skupila sie na mowie, plus raz w miesiący obserwowala go jezcze jedna logopedka i sprawdzala postepy. tak swiezym obcym okiem.
5. marca mamy pierwsze zajecia z SI. przed chwilą dzwonilam ustalić dzien. I jak milo ze tak szybko 🙂
dziewczyny to ile czasu czeka się na terapię??
Hej dziewczyny!! Wczoraj się tyle opisałam i chyba nie wcisnełam na koniec enter i wszystko przepadło;) heh
No nic napisze jeszcze raz.
Bardzo zadowolona jestem z wczorajszej wizyty. Musiałam się przespać z tym wszystkim i zapamiętać. Terapeutka pokazała nam różne ćwiczenia jakie musimy wykonywać w domu zeby Adasia utrzymać na tyłku;), oprócz tego sposób w jaki ma ćwiczyc pisanie, gimnastykę i technikę głębokiego masażu- czy nie wiem jak to się fachowo nazywa. Bardzo długa wizyta, około 3 godzin. Głowę miałam spuchniętą jak baniak od tylu informacji, ale bardzo konkretna babka, z fajnym podejściem do dziecka i ja się bardzo cieszę, że taka fajna nam się trafiła.
Agulec ja na terapię czekam od sierpnia, właściwie musieli od tego czasu zdiagnozować Adasia i obserwować w szkole i w domu. Nie wiem czy w Polsce jest też taki okres oczekiwania. Teraz jest w trakcie diagnozy SI ale pracować nad słabościami już zaczynamy a pomocą logopedy, dwóch terapeutek, pani w szkole też poinstruowana no i bierzemy się pełną parą samodzielnie w domu. Jestem optymistycznie nastawiona.
Cukierkova jak nowe zwierzaki? Nie zamęczone>? Bo kocur jeszcze żywy;) heheh
ewerda – no to krótko 🙂 u nas na diagnoze w kierunku autyzmu i zespołu czeka się minimum rok i dopiero jak ma się diagnoze można zapisac się na terapię, ale jesli wyjdzie ze to nie autyzm i nie zespół, to trzeba zrobić diagnoze w kierunki SI, i z tego powodu robię wszystko prywatnie, bo nie mam czasu czekać bo Alex ma już 3 lata.
Ewerda zwierzaki mają sie super. szaleją na maksa. wczoraj F az osmarkał sie ze smiechu jak chomiki na kreciołku szalały.
Agullec my na opinie ze to autyzm czekalismy rok. tzn wszystko tyle trwało. Psycholozka juz na pierwszym spotkaniu widziala u F cechy autyzmu, ale za nim rezonans, zanim kilka wizyt u psychologa, potem psychiatra. Po rownym roku dostalismy potwierdzenie ze to to.
w miedzy czasie F regularnie jezdził do psychologa i logopedy, do tego logopeda w p-lu ( bo mielismy wczesne wspomaganie )
Wiem ze inni czekają dłużej, ale z tego względu ze Adas juz szkołe zaczął bo tu dzieci idą jak mają 5 lat dyrektorka szkoły ruszyła sprawę. Diagnozę dostaliśmy na pierwszym spotkaniu, gdyż nie było watpliwośći. Na początku powiedzieli ze ma autyzm i to mam udokumentowane na piśmie a o dyspraksji to tak tylko było powiedziane, o ADHD też na papierze nie mam diagnozy. Teraz się doprosic nie mogę, żeby jednak coś takiego na piśmie potwierdzili albo wykluczyli. Teraz jak sobie mysle i obserwuję to zamiast Adhd on ma zespół afektywny dwufazowy z przewagą manii i dlatego jest tak pobudzony. Chcę żeby jeszcze raz się przyjrzeli temu, nie wiem jak teraz zapytac o jakies badania i kogo o to spytac.
hahaha,moja Amela lubila gadac z domem sasiadow…zwlaszcza latem,ooooo matko jak ona do niego gadala,jak najeta,machala raczkami,czasem cos w nieboglosy krzyczlala,smiala sie…
u nas na diagnoze w kierunku całosciowych zaburzen rozwoju rowniez czeka sie bardzo,bardzo dlugo,wiec tez by nie strzepic sobie nerwow i trwac w niewiedzy zdecydowalismy sie na prywatna diagnoze
jedziemy na pierwsze spotkanie juz 20 marca
o to Pixi ( biala ) i Dixi ( siwy ). Nasze bobaski 🙂
Piesy obfoce jak sie ociepli. szkoda mi wyciągac z budy w taką zimnice 🙂
to i ja się pochwalę;) Ten szary to mój Gizmo:)
dziewczyny ale macie slodkie zwierzatka, u nas nie ma szans na jakiekolwiek zwierze, u rodzicow koty i sa zawsze skopade, wytargane za ogony, jak swego czasu weszla nam mysz przez okno do domu do swiezo pomalowanego pokoju i jak Alex tam wpadl to myslalam ze rozniesie dom, tak wrzeszczal, tak ja gonil, trwalo to 10 minut i nie bylo szans na uspokojenie dopiero jak mysz zdebiala to Alex sie uspokoil, mielismy bojownika – cale 2 dni po czym wyladowal w muszli,
zabieram sie do opisu Alexa do zgloszenia do diagnozy, i nie wiem czy w niepokojacych objawach mam napisac, chodzenie na palcach, zgrzytanie zebami podczas snu, podpieranie glowy reka podczas jedzenia, rysowania? “zawieszanie sie” tak jakby robil sie na moment nieobecny, ze czasem nie widzi rzeczy o ktore pytam a sa przed nim, czy to ze nie je sam zupy i kaszki to tez napisac? bo kanapki i drugie danie sam wcina – posluguje sie nozem i widelcem,
nie mam sie kogo poradzic bo psycholog nie widzi problemu a opinia powalila juz 3 pediatrow, i twierdza ze skoro psycholog nie widzi problemu to po co ja go szukam, tylko co psycholog moze wiedziec po 3 spotkaniach po 45 minut??
Hej dziewczyny. Ja jestem zielona w te klocki 🙁 musze jeszcze duuuuzo poczytac, zeby zrozumiec o co w tym wszystkim chodzi 🙁
Dzis bylismy na urodzinach u synka znajomych. Ogolnie nie bylo zle. Tylko powiedzcie mi, co sie powinno zrobic, gdy dzkecko popycha, bije inne xzieci? Sa jakies sposoby, metody? Gdy po 2 godzinach Oli zdecydowal sie osc do dzieci, to po 30 minutach zaczal inne dzieci popychac, ciagnac za ubrania. my robimy tak, ze dostaje 2 ostrzezenia, za 3. wychodzi z pokoju. Po pewnym czasie ma kolejna szanse, gdy sytuacja sie powtorzy, zegnamy sie i do domu. Tylko dzis odnieslismy z mezem wrazenie, ze to nie bylo w celu skrzywdzenia dzieci, tylko on chcial sie przylaczyc do.zabawy i nie wiedzial jak 🙁
wejdź na jakiś test na autyzm i wypisz wszystkie objawy, a to zawieszanie się to jest niepokojace bo moze( choc nie musi- zalezy jak to wygląda) to być epilepsja. podpieranie się ręką to nie jest objaw autyzmy, ja tez się podpieram, ale chodzenie na palcach może ale tez niekoniecznie.
Podziel objawy na 3 kategorie- zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym, zaburzenia w komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz sztywność w zachowaniu, zainteresowaniach i wzorcach aktywności. Jutro się postaram wypisać objawy mojego dziecka to będzie Ci łatwiej, moze coś wybierzesz;)
Ewerda slodkie kociaki.
Agullec, tak jak Ewerda pisze, podpieranie reką glowy to nie objaw autyzmu. tylko np nudy 🙂 a to ze kanapki nie bierze w reke. Brzydzi sie?? moze za wrazliwy w dloniach jest i chociaz bedzie chcial to nie wezmie. Boze struktora chleba mu nie odpowioada.
U nas jest ( i bylo ) krecenie przedmiotami ( np długopisem, zabawką ), ustawianie czegoś w swojej okreslonej kolejnosci, pohukiwania, jak sie bawił to wylanczal sie z naszego swiata.
Adrienne U nas tez tak sie F zachowywał. Ktos z boku by to odebral jako agresje u dziecka ale ja widzialam ze on chcial sioe z dziecmi bawić ale zupelnie niewiedzial jak sie do tego zabrac. Uczylam go zeby nie ciagał, nie popychał itd.. czasami pokazywalam, np gdzieś bylismy to sama go za reke prowadzilam i z nim pytalam czy moze sie przyłączyć do zabawy. zeby widzial na przykladzie.
OBJAWY SPEKTRUM ZABURZEŃ AUTYSTYCZNYCH U DZIECI W RÓŻNYM WIEKU
Zanlazłam broszurę w jezyku polskim taką samą dostałam ja przy diagnozie i są wypisane objawy dla róznego wieku. Przepisuję więc! Źródło:”Broszura dla rodziców i opiekunów” SIGN, NHS
Początkowe obawy
Po czym można poznać, że dziecko ma spektrum zaburzeń
autystycznych (ASD)?
Rodzic lub opiekun może sam zauważyć, że dziecko ma problemy
rozwojowe. Czasami to, że dziecku trudno jest porozumieć się
z innymi dziećmi, spostrzegamy dopiero wtedy, gdy pójdzie ono
do przedszkola lub szkoły. Musimy również zwracać uwagę na
problemy sygnalizowane przez pracowników przedszkola lub
nauczycieli. Istotne jest, aby w razie naszych obaw pracownicy
opieki medycznej potra.li odpowiednio zająć się sprawą. Należy od
nich oczekiwać omówienia naszych obaw.
Same symptomy ASD są różne w różnym wieku dziecka. Mogą one
wydawać się skomplikowane, ale rodzic lub opiekun powinien znać
opisywane objawy.
O pomoc w zrozumieniu informacji zawartych w tych tabelach
można zwrócić się do dowolnego lekarza lub specjalisty
zajmującego się opieką zdrowotną nad dzieckiem. Nie wszystkie
dzieci i
młodzi ludzie z zaburzeniami ASD wykazują wszystkie te
objawy. Musimy również pamiętać, że niektóre z tych objawów
mogą oznaczać istnienie schorzeń innych niż ASD.
Symptomy potencjalnie świadczące o ASD u dzieci przedszkolnych
Dziecko może:
[LIST]
[*]mówić mniej płynnie, niż oczekuje się od dziecka w tym wieku, albo nie mówić w ogóle;
[*]sprawiać wrażenie, jakby nie zauważało znajdujących się wokół niego innych osób;
[*]nie reagować na mimikę twarzy lub przejawy uczuć innych osób;
[*]wykazywać niewielką wyobraźnię lub jej brak, albo brak zdolności udawania podczas zabawy;
[*]nie wykazywać zainteresowania innymi dziećmi lub nie bawić się z innymi;
[*]nie cieszyć się razem z innymi;
[*]wykazywać problemy z komunikacją niewerbalną (kontakt wzrokowy, mimika twarzy itp.);
[*]nie wskazywać na obiekty, na które chce zwrócić czyjąś uwagę;
[*]mieć problemy z lokalizacją miejsca, na które patrzy inna osoba(z?podążaniem za wzrokiem?);
[*]nie inicjować zabaw lub przedsięwzięć;
[*]wykonywać wielokrotne, nietypowe ruchy dłońmi lub palcami;
[*]albo reagować w specyficzny sposób lub zupełnie nie reagować na szczególne dźwięki lub obrazy
[/LIST]
Symptomy potencjalnie świadczące o ASD u dzieci szkolnych
Problemy z komunikacją
Dziecko może:
[LIST]
[*]mieć inaczej niż inne dzieci w jego wieku rozwiniętą mowę ze względu na specyficzny przebieg rozwoju językowego w młodszym wieku;
[*]powtarzać usłyszane słowa lub wyrażenia zamiast na nie reagować;
[*]określać siebie jako?ty?,?ona? lub?ono? w wieku starszym niż 3 lata;
[*]stosować słowa nietypowe dla własnego wieku;
[*]albo używać ograniczonego zasobu językowego lub mówić swobodnie tylko o rzeczach, którymi się interesuje.
[/LIST]
Trudności społeczne
Dziecko może:
[LIST]
[*]nie wykazywać zainteresowania zabawą z innymi dziećmi;
[*]próbować przyłączyć się do zabawy innych dzieci w niestosowny sposób(sprawiać wrażenie agresywności);
[*]zachowywać się w sposób, który innym osobom trudno jest zrozumieć (np.krytykować nauczycieli lub nie słuchać poleceń albo zakazów);
[*]być łatwo przytłoczone faktem przebywania wśród innych osób;
[*]nie odnosić się w normalny sposób do osób dorosłych (np. odnosić się w sposób zbyt emocjonalny lub nie nawiązywać zupełnie żadnej relacji);
[*] albo denerwować się, gdy ktoś narusza ich przestrzeń osobistą, lub gdy ktoś je ponagla.
[/LIST]
Symptomy potencjalnie świadczące o ASD u dzieci szkolnych
Trudności ze znalezieniem obiektu zainteresowania, wykonywaniem prac i odpowiednim zachowaniem
Dziecko może:
[LIST]
[*]mieć trudności z udziałem w zabawach, w których trzeba udawać,współpracować z innymi lub czekać na swoją kolej;
[*]mieć trudności podczas przebywania na dużych, otwartych przestrzeniach(np. może starać się pozostawać na skraju placu zabaw);
[*] albo nie radzić sobie ze zmianami oraz w sytuacjach nietypowych, nawet takich, w których inne dzieci czują się swobodnie (np. wycieczki szkolne lub nieobecność nauczyciela).
[/LIST]
Inne czynniki
Dziecko może:
wykazywać nieprzeciętne zdolności (np. mieć bardzo dobrą pamięć albo talent matematyczny lub muzyczny);
albo nie lubić specyficznych dźwięków, smaków, zapachów lub bodźców dotykowych.
Symptomy potencjalnie świadczące o ASD u nastolatków
Ogólne
Dziecko może:
[LIST]
[*]wykazywać różnice w zdolnościach szkolnych i umiejętności zachowania się w sytuacjach społecznych (np. może mieć trudności z zachowaniem się podczas przerwy w zajęciach szkolnych lub w pracy, ale nie mieć trudności
[*]z wykonywaniem lekcji lub pracy);
[*]nie posiadać zdolności społecznych i?sprytu? (umiejętności i wiedzy potrzebnych do radzenia sobie we współczesnym świecie);
[*] albo nie wykazywać takiego stopnia niezależności, jak inne osoby w jego wieku.
[/LIST]
Język, zdolności społeczne i komunikacja
Dziecko może:
[LIST]
[*]mieć problemy z komunikacją, nawet jeśli ma duży zasób słownictwa i znajomość gramatyki (np. może niechętnie mówić,?zasypywać słowami? zamiast uczestniczyć w komunikacji dwukierunkowej, albo dostarczać zbyt
[*]wielu informacji o rzeczach, którymi się szczególnie interesuje);
[*]nie potrafić dostosować sposobu komunikacji do różnych sytuacji społecznych (np. może mówić w sposób zbyt?dorosły? jak na swój wiek,
[*]albo wykazywać nadmierną poufałość z dorosłymi);
[*]nie rozumieć sarkazmu (nie zdawać sobie sprawy, że ktoś z niego żartuje);
[*]albo nawiązywać kontakt wzrokowy, wykonywać różne gesty i zmieniać mimikę twarzy w nieoczekiwanych chwilach
[/LIST]
Trudności społeczne
Dziecko może:
[LIST]
[*]łatwiej zaprzyjaźniać się z osobami dorosłymi lub młodszymi dziećmi niż z osobami w jego wieku;
[*]wykazywać inne zachowania i mieć inne zainteresowania niż osoby w jego wieku;
[*] albo wykazywać trudności w dopuszczeniu fizycznego kontaktu ze strony innych osób lub nie zdawać sobie sprawy z tego, jaki kontakt fizyczny w stosunku do innej osoby jest właściwy.
[/LIST]
Myślenie i zachowanie
Dziecko może:
[LIST]
[*]preferować pewne bardzo szczególne zainteresowania lub hobby, albo lubić kolekcjonowanie, numerowanie lub katalogowanie rzeczy;
[*]z chęcią wykonywać rutynowe i dobrze sobie znane czynności lub wykazywać powtarzalność zachowań;
[*]albo wykazywać problemy z używaniem wyobraźni (np. w pisaniu lub planowaniu).
[/LIST]
UFF palce mnie rozbolały od przepisywania heheh
Dodałabym jeszcze pare rzeczy od siebie, z tego co wyczytałam jeszcze w innych źródłach.
Zachowania stereotypowe, powtarzalność ruchów, rytuały, “inna wyobraznia”, zastosowanie przedmiotów do czego innego niż są one przeznaczone, używanie przedmiotów inaczej, nieumiejętność zabawy, ustawianie przedmiotów w jednej linii lub fascynacja wirującymi przemiotami, często kręcenie się samemu w kółko, podskakiwanie i machanie rękami.
Znasz odpowiedź na pytanie: Autyzm, Zespół Aspergera, ADHD, Dyspraksja i inne kwiatki:)